Dagdrømmer og meditasjon

Kilde: stock.xchng/Melodi2

Mennesker bruker en masse tid på å tenke på det som ikke foregår nå, men på det som har hendt , eller kommer til å hende, eller ikke kommer til å hende.
Forskere ved Harward har forsøkt å måle sammenhengen mellom lykke og dagdrømming.  De har tatt moderne teknologi i bruk. Via Internett har de rekruttert flere tusen personer som over lengre tid har tatt en test på i-phone. I utgangspunktet skulle de svare med en gang de fikk en e-post med spørsmål om hvordan de hadde det, hva de gjorde og hva de var opptatt av. Spørsmålene  varierer, men kan være:

How do you feel right now?» (angi på en glideskala fra helt topp til helt på bånn)
To what extent are you focused on what you are doing?
Do you have to do what you’re doing?
Do you want to do what you’re doing?
What are you doing?

Resultatet av undersøkelsen er publisert i tidsskriftet Science, og konklusjonen er at de som lar tankene vandre er mer ulykkelige enn de som ikke gjør det.

In conclusion, a human mind is a wandering mind, and a wandering mind is an unhappy mind. The ability to think about what is not happening is a cognitive achievement that comes at an emotional cost.

Hvorfor de ikke like gjerne kunne trekke den motsatte konklusjonen, at hvis du føler deg ulykkelig begynner tankene dine å vandre, er litt uklart.

De problematiske tankene

Interessant for oss som praktiserer Acem-meditasjon er at forskerne ved Harward også kommer inn på at filosofiske og meditative tradisjoner lærer at man skal unngå å la tankene vandre for å oppnå lykke. Mange meditative tradisjoner sier at målet med meditasjon er å oppnå fred i sinnet. Og fred i sinnet er å bli kvitt tankene. Men det er ikke lett.
Den som bare setter seg ned og lukker øynene og prøver å tømme sinnet for tanker vil raskt erfare at det blir problematisk. Om ikke annet, vil sinnet bli så opptatt av å bli kvitt tankene at tankene vil kretse om nettopp det. Det blir en umulig oppgave. Sinnets naturlige hviletilstand er kanskje nettopp å la tankene vandre. Det tyder på at vandrende tanker har en nyttig funksjon

Acem-meditasjon

Acem-meditasjon går ut på å gjenta en metodelyd i tankene, så uanstrengt som mulig. Det vi styrer er gjentagelsen av metodelyden. Alt annet som skjer spontant i sinnet, tanker, følelser og stemninger, skal få komme og gå uten å styres. Kan man da, slik forskerne bak den undersøkelsen som er omtalt ovenfor mener, bli ulykkelig av å slippe til vandrende tanker i meditasjonen?

Meditasjon er ikke dagdrømming
Det er en viktig forskjell på meditasjon og dagdrømming. En grunnleggende instruks i meditasjonen er at når du oppdager at du er blitt opptatt av noe annet, slik at metodelyden er blitt borte, skal du gå tilbake til den på en uanstrengt måte, uten å jage vekk det du ble opptatt av. Du flytter sinnets oppmerksomhet tilbake til den tenkte lyden. Det skaper ledighet i forhold til det som fanget oppmerksomheten og brakte deg vekk fra det du skulle gjøre. Og alle som har erfaring med dette vet at hver meditasjon er en stadig veksling mellom å gjenta metodelyden -> bli fanget av tanker -> gå tilbake til metodelyden på en uanstrengt måte.

Nettopp i denne vekslingen ligger en bearbeidelse av spenninger. Selv om de fleste tankene som dukker opp er dagligdagse tanker, er det neppe tilfeldig hvilke tanker som dukker opp, de er ofte rester fra en nær eller fjern fortid. Ved å la sinnets oppmerksomhet gå tilbake til metodelyden uten å jage bort tanken, bringer vi avspenning inn i forhold til det uavklarte. Og det er i denne vekslingen mellom spontanaktivitet og metodelyd at bearbeidelse av stress og spenninger finner sted.

Mer om dette kan du lese på Meditasjonsbloggen, og en artikkel om det tomme sinn og de problematiske tankene kan du laste ned her.

4 thoughts on “Dagdrømmer og meditasjon

  1. Kanskje det er vel så sannsynlig sammenheng at de som er ulykkelige i større grad lar tankene vandre enn de mer fornøyde?

  2. Såvidt jeg husker så rapporterer forskeren at personene ikke følte seg ulykkelige mens de var konsentrerte om en oppgave, men at at flertall følte seg mer ulykkelige ETTER at de hadde dagdrømt. Men det kan vel også være en effekt av det som heter fortrengning?

  3. Jeg har sett på originalartikkelen på nytt, og det stemmer ikke med det som står der. Spørsmålene gjaldt alltid hva de gjorde/tenkte/følte akkurat i det iPhonen ringte og de skulle da besvare spørsmålene med en gang. Første spørsmål var alltid «How do you feel right now? (Angitt på glideskala fra 0 til 100). De andre spørsmålene varierte litt, men de ble alltid spurt om hva de gjorde akkurat da. Det var aldri spørsmål om de hadde dagdrømt på et tidligere tidspunkt. Hvis du bare har lest de forskjellige omtalene av undersøkelsen kan det være at journalisten som har skrevet det har trukket sine egne konklusjoner.
    (For å finne ut litt mer meldte jeg meg på, selv om jeg ikke er den stolte eier av en iPhone, men jeg får spørsmålene på nettet.)

    De som rapporterte at de følte seg minst lykkelige var de som sov da iPhonen ringte. Kanskje ikke overraskende at de ble litt sure over å bli vekket.
    De som følte seg nest minst lykkelige var de som var på jobb da telefonen ringte. Når det gjaldt sammenheng mellom tanker og lykke var de som hadde ubehagelige vandrende tanker da telefonen ringte klart minst lykkelige. De som hadde behagelige vandrende tanker var praktisk talt like lykkelige som de som ikke hadde tankevandring.

    De som hadde sex da telefonen ringte følte seg klart lykkeligere enn noen andre grupper. Hvor lykkelig deres sexpartner følte seg da de kastet seg over iPhonen i stedet for partneren midt i akten vet man ikke, men man kan kanskje tenke seg det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s