18-årsgrense for Bibelen?

Biskopen vil sparke sogneprest Einar Gelius etter at han skrev boken «Sex i Bibelen».

Jeg har ikke lest boken, og pleier heller ikke lese Bibelen, slik Gelius må ha gjort. Men en kveld satt jeg og kjedet meg på County Hotel i Salisbury etter å ha gjort ferdig forberedelsene til neste dags møte. Middagen var fortært, TV’n bød ikke på noe spennende, Salisbury etter kl 18 er like livlig som en kokt lutefisk, og jeg hadde ikke tatt med meg noe underholdende lesestoff. Da kom jeg til å åpne nattbordskuffen. Der lå Gideons Bibel, og i nøden spiser fanden fluer, sies det.
Så jeg begynte å bla i Det gamle testamente. Og ble ganske fascinert over det jeg fant der. Jeg husker ikke nøyaktig hvor jeg leste, men det ene bibelverset etter det andre handlet enten om sex eller vold. Mest det første. Og det slo meg at dersom noen laget en film nøyaktig basert på disse bibeltekstene ville den antageligvis få 18-årsgrense. Og dersom boken til Gelius er slik forlaget beskriver kan jeg godt forstå at biskopen reagerer, så sexfikserte som enkelte i kirken er:

Frittalende sogneprest, Einar Gelius, har lest Bibelen på nytt fra første til siste side. Gjennom personlige argumenter avdekker hva Bibelen sier om sex. Boken vil avsløre og overaske hva som står og hva som ikke står beskrevet. Det er rått, brutalt og naturlig. Gjennom egne meninger argumenterer Gelius om hvorfor Bibelen ikke kan brukes til å fordømme seksuell praksis.

7 kommentarer om “18-årsgrense for Bibelen?

  1. Jeg har lest i bibelen endel og jeg har ikke kommet frem til drt samme som Gelius. HAn er spekulativ og alt for å få blest og omtale om seg selv.

  2. 18 års grense på Bibelen ?

    Hva med kino, tv og all den andre mentale søpla vi stapper inn på ?
    Definisjon av åndelig eller mental kloakk er subjektiv.

    Du er inkonsikvent.

  3. 18-årsgrense på Bibelen? Det du skriver oser av en barnehavementalitet som vi dessverre har alt for mye av i Norge. Dersom noe muligens kan tenkes å ha en noe annet enn udelt positiv innvirkning på mindreårige, bør de skjermes fra det. Slik ender vi opp med forestillinger om at barn ikke bør se nyheter, at sykkelhjelm bør være påbudt og at barn ikke kan leke i lekeapparat med mindre bakken under er godt polstret, helst med tjukkas. Slik endrer vi opp med overbeskyttede barn som ikke får innblikk i virkelighetens verden og som ikke får mulighet til å oppleve å skade seg.

    For ordens skyld: Jeg kjenner Bibelen godt, og det kunne aldri falle meg inn å nekte mindreårige å lese i den.

  4. Nå er vel også smaken angående tv og kino rimelig subjektiv den også. Bibelen er langt mer håndfast i så måte.

    Teller man enkelt og greit gjennom teksten har gud drept 2 mill+, mens djevelen har drept 10 når djevelen var tjener av gud.

    Amen! Om man vil kalle slikt subjektivt.

  5. Til Roy Finmark… Han får også blest og engasjement om kirken.. Jeg ser et håp om liberalisering. Og selv om mange vil steile over virkemidlene, så må det sparkes hardt for å få den gemne hop til å våkne og tenke. Det var ikke nok med Inger Lise Rypdals «Fru Johnsen» som skapte rabalder i min ungdom..

    Sitat Wikipedia «Ettersom singlen klatret på slagerlistene våren 1968 forårsaket den sterke reaksjoner, blant annet fra kristent hold. Fru Johnsens oppgjør med «Tilsynet for høg moral» ble for sterk kost for den norske offentligheten sent i 1960-årene, og det ble reist krav om sensur og bannlysning. Det ble betraktet som skandaløst at det høymoralske etablissementet «langt innerst i en fjord» over kringkastningen kunne mistenkes både for å nyte annet enn altervin og nære hemmelige håp om utenomekteskaplige sidesprang. Særlig fortørnelse vakte den den gang skandaløse verselinjen;

    «Er det fra denne samling hyklere jeg hører at jeg ikke strekker til,
    fordi min skjørtekant er nærmere den himmel dere aldri kommer til?»

    Oppstandelsen var så stor at «Fru Johnsen» i en periode ble forbudt spilt på NRK radio.»

    Det har jo ikke forandret seg en dritt!

  6. Jeg syntes Den Norske Kirke er utrolig sidræva og kjedelige, jeg jobber der og har gjort det i 17 år. Men jeg syntes ikke de skal gi slipp på sine verdier. De må kunne skape vekst og blest på ting som er innenfor kirkens tro og rammer. Bok om sex i Bibelen ønsker jeg velkommen, men ikke en bok som er spekulativ og ikke inneholder fakta. Tror ikke Bibelen snakker varmt om gruppesex og homofili. Tror ikke Gelius har ført noe spesielt positivt til Kirken, i denne debatten det stikk motsatte dessverre.

  7. Leiter vi lenge nok finn vi vel dekning for det meste i bibelen. Har vi lyst på sex ,les vi høysangen. Har vi tenkt å slette ut dei som ikkje trur på det samme som oss»kristne», er det kongebøkene, sitat: Dei gjekk inn i Jerusalem og drap 5000 menn kvinner og barn, det var ikkje stein på stein tilbake i byen og Herren var med dei, Har du lyst på en dram er det salomos ordspråk 31 kapitel 6 og 7 vers som kan passe, er kjerringa di sur, står det i skriften: Det er bedre å bu i et hjørne i taket en saman med ei trettekjær hustru.
    Bibelen e ei kjekk bok å lese i men det er ei røverhistorie på lik linje med koranen ,der står omtrent det samme du finn den på bibloteket på norsk.
    Dei som trur på dette våset sitat: Mot dumheten kjemper selv gudene forjeves.

Legg igjen en kommentar