Kredittkortpusherne

Jeg skrev nylig om min massakre på ubedte kredittkort. Ikke før hadde postet dette innlegget, så kom det en e-post fra Coop med tilbud om nok et MasterCard. Sammenhengen er at jeg i mange år har vært medlem av Coop, rett og slett fordi jeg av og til handler der, og det ville være dumt å ikke ta med den prosenten jeg da får i kjøpeutbytte. Og gjennom årene er det blitt noen kroner av det.

Men nå har også Coop kastet seg på kredittkortkarusellen. Og da lover de meg 2% medlemsbonus på toppen av kjøpeutbyttet. Med andre ord. Jeg må skaffe meg dette kortet for å få full bonus på mine kjøp der. Samtidig leser jeg på DINE PENGER at:

Vi blir stadig dårligere til å betale for oss. Nærmere 220.000 personer har nå ubetalte krav, og det er det høyeste antallet noen gang.

Her kan man jo lure på om dette har en sammenheng med at man nærmest oppfordres til å skaffe seg dyr gjeld. Effektiv rente for kortet fra Coop er 24 % p.a. Man kan selvfølgelig innvende at her er det bare på passe på å betale kredittkortgjelden i tide, før rentene begynner å løpe, men da må du passe på. Riktignok tilbyr de avtalegiro, men da bare på minimumsbeløpet. Og for den som allerede har en trang økonomi, kan det være fristende å utsette betalingen. Og låner du penger til en rente på 24 % blir økonomien fort enda dårligere. Riktignok må man her foreta seg noe aktivt for å få kortet, men særlig vanskelig er det ikke, og det er jo fristende å få mer bonus på det du kjøper.

Sosial profil

Coop er det vi i gamle dager kalte Samvirkelaget. Og fra min oppvekst er jeg vant til å se dette som arbeidernes og småbrukernes butikk, noe det også var. Det var medlemmene som eide det og styrte det, og de fleste familiene i bygda var medlemmer. Det var der vanlige folk handlet, det var bare bygdas tre storbønder og et par andre som også stemte på Bondepartiet som handlet hos den private kjøpmannen.

Men den sosiale profilen er tydeligvis forbi. Det er nok de som har dårligst råd som blir mest fristet av lettvint tilgang til kreditt, og som lett kan bli gjeldsslaver. Som det står i et tidligere innlegg her på Dyadebloggen:

“Kredittkort er vidunderlige for velstående gniere som passer på pengene sine, men livsfarlige for fattige handleslaver”.

9 thoughts on “Kredittkortpusherne

  1. Bare vent til vi får Amerikanske tilstander på dette området. Der borte sender bankene ut kredittkort i million-vis til folket. Der borte kan når som helst få ett kredittkort du aldri har bestilt, dumpa ned i postkassa. «You have been pre-approved». Og alt som skal til er at du bruker kortet /en/ gang, så er «avtalen signert».

  2. Det er ikke så langt igjen. Les det forrige innlegget mitt, som jeg har lenket til med lenken «massakre» i dette innlegget. Der fikk jeg et kjøpekort da jeg trodde jeg hadde søkt om en betalingsutsettelse. Og hvis du ser på bildet jeg har illustrert innlegget med ser du hva jeg gjorde med det kortet.

    Gir du nok informasjon til at de kan kjøre en kredittsjekk på deg risikrerer du å få et kredittkort i posten. Og har du et slags kundeforhold fra før slik at de vet/tror at du kan betale, kan du, som jeg skrev, få et ubedt kort.

  3. Coop har pushet kredittkort i mange år..får stadig tilbud fra dem siden jeg er medlem der. En gang for flere år siden søkte jeg for moro skyld..grense kun 10 000 kr. Blankt avslag🙂 Gjorde ikke meg noe, jeg trengte ikke det kortet.*innrømmer* Jeg er ikke på svarteliste, aldri vært. Har nesten nedbetalt enebolig, etc. (Tilogmed vært ansatt i Coop en gang i tiden) Men hvorfor avslag? Jeg tror det er fordi jeg er småkunde med lav inntekt og med full orden på økonomien, og med den type mindre varehandel på Coop som ville gjort det mulig for meg å betale FØR rentene begynte å løpe på kortet. De ønsker folk med medium-høy inntekt, høy gjeld, høyt forbruk..folk som handler mye og som vil måtte bedrive månedlig nedbetaling med renter, for det gir jo inntekten for kredittkortselskapet🙂 Det var litt morsomt med det avslaget, for det har aldri vært noen andre som har avslått noe når jeg har hatt behov for kreditt.. Jeg har lav inntekt, men har full kontroll på alt og er spesialist på å jonglere, budsjettere og holde styr på alt. En nødvendighet for å ikke få kaos på det økonomiske planet samtidig som man også må anskaffe seg enkelte ting eller reparere noe viktig dann og vann🙂 Men jeg har aldri anvendt kredittkort for å nedbetale annen kredittkortgjeld..da er man ute og kjøre. Opererer ikke med en kortstokk heller. Jeg kan gå i banken nårsomhelst og få lån. Nå gjenstår kun 240 tusen på boliglånet, men jeg vedder på jeg ikke ville vært bra nok for Coop ennå🙂 Fordi jeg ikke bedriver storhandel av mat.
    Litt sleipt av dem. *geiper*
    Jeg har ett kredittkort, Mastercard, liggende (fra banken),- det ble anskaffet for å få bedre betingelser i banken (de pusher også kredittkort). Det lå ubrukt i en skuff i 3 år før det kom til nytte i en krisesituasjon (håndverker!). Etterpå betalte jeg ned kjapt..man må IKKE betale ned laveste sats, bli kvitt gjelden fortest mulig. Så nå kan det hvile i skuffen igjen.

    Ser nytten med kredittkort, men ser også farene for svakere sjeler. Alle har ikke samme selvkontroll eller hele budsjettet sitt for 1 år eller mer fremover i hodet..jeg har. Men nå er dette jeg har skrevet om kun småbeløp. Jeg skjønner ikke folk tør ha kredittkortgjeld på 2-3 hundre tusen og enda mer. Jeg ville aldri gått over 50 tusen totalt på kredittgjeld …..skal ha råd til å betale det.

  4. gafle:
    Kanskje jeg skulle søke på kortet fra Coop og se hva som skjer. Jeg handler nesten aldri der, bare hvis det er praktisk eller jeg skal ha noe jeg ikke finner andre steder.
    Jeg har nok noen flere kreditkort enn det du har, ett MasterCard som jeg får litt bensinrabatt på og som opprinnelig var et rent bensinkort, men som jeg måtte konvertere til kredittkort. Men der beholdt jeg avtalen om avtalegiro på at hele det skyldige beløpet skulle trekkes fra bankkontoen, så der risikerer jeg ikke å måtte betale renter.
    Det andre MasterCardet er fra banken, og der har jeg også avtalegiro på hele fakturabeløpet ved forfall. Det satt riktignok langt inne, først fikk jeg bare trukket minimumsbløpet på 200 kroner, og da var jeg like langt. Men jeg har såpass mye stående i banken at de har spandert på meg en «kunderådgiver» (les selger) som ringer meg av og til og spør om det er noe han kan hjelpe meg med. Og da jeg sa at han kunne hjelpe meg med å få hele det skyldige beløpet på kredittkortet trukket ved forfall gikk det i orden. Så nå slipper jeg å passe på.

  5. Ekte kredittkort anbefales til netthandel, har jeg sett. Da har man tid på seg til å rede ut av det dersom noen prøver å ta betalt for noe man ikke vil ha eller ikke har bestilt.

  6. Ja, jeg bruker alltid kredittkort (og ikke debetkort) til netthandel. Hvis jeg skulle kjøpe noe på nettet og det ble forlangt betaling på annen måte ville jeg nok bli så mistenksom at jeg bare avbrøt hele kjøpet.

  7. Har fulle kortstokken og betaler aldri ett øre i rente. Helt enkelt fordi jeg betaler ved forfall.

    Å handle med kort i stedet for med gammeldagse penger utgått på dato (Også kjent som kontanter) er mer praktisk.
    Og i tillegg får du bonus + 4-6 ukers rentefordel.

    Bensinselskapene gir ut kort for å selge drivstoff, ikke for å tjene penger på dårlige betalere. Derfor opererer de med avtalegiro med totalbeløpet. Finansinstitusjonene derimot spekulerer nok bevisst på å operere med minstebeløpet. Mottrekket er å endre beløpet på efakturaen/avtalegiroen til totalbeløpet. Det er en enkel sak med få tastetrykk i nettbanken.

    Har du ikke avgiftsfri nettbank og avgiftsfrie kredittkort (med bonusfordeler)? Da må du enten være korka dum eller ha store problemer med å bli kvitt pengene du tjener!

    COOP vil jeg forsvare. Hadde opprinnelig et kombinert medlems- og kredittkort. Kom senere over et kredittkort som gir 1% bonus på alt jeg kjøper i hele verden. Så da ble det levering av medlemskortet + betaling med det nye kredittkortet og med det dobling av bonusen.

    Går ut fra en betydelig andel av kundene til COOP har skaffet seg kort som gir bonus ved varekjøp. Og da er det ikke urimelig at de vil få disse kundene tilbake til rene COOP-kort.

  8. Jeg har to problemer med kredittkort.
    Det ene er at jeg allerede har fire stykker i tillegg til det vanlige bankkortet. Det er minst to for mye, og min bekymring der er at jo flere jeg har, jo lettere kan ett av dem komme på avveier, kanskje uten at jeg oppdager det med en gang. Skal jeg utnytte rabattene som er knyttet til dem må jeg ha dem med meg i tilfelle jeg skulle finne på å handle på et sted hvor en rabatt gjelder.

    Det andre gjelder å få betalt hele gjelda ved forfall. Det er derfor jeg ønsker avtalegiro på hele beløpet. Det hender av og til at jeg er på reise for lengre tid enn tida fra fakturaen kommer til den skal være betalt, og det er ikke alltid jeg har internetilgang. Og det hjelper ikke om jeg kan forandre beløpet i nettbanken når jeg ikke kommer inn.

    Så har jeg irritasjonsmomentet med å bli pådyttet kort, i ett tilfelle hvor jeg trodde jeg bare hadde fått en overkommelig betalingsutsettelse, og et annet for å beholde en bonus jeg allerede hadde. Og det irriterer meg at for å få full bonus hos Coop må jeg nå skaffe meg enda et kort. Smart Club gjør på det samme, ende de nå er eid av Coop. De kunne i det minste samarbeide så jeg slapp unna med ett kort.

Legg igjen en kommentar

