Kredittkortmassakren

Vi oversvømmes av tilbud om kredittkort, noen ganger uten å ha bedt om det, og det kan selvfølgelig være fristende å benytte seg av det for å skaffe seg ting man egentlig ikke har råd til, og dermed havne i gjeldsfella. Selv har jeg tidligere klippet i stykker tre MasterCard som jeg ikke hadde bedt om. Det ene fra en bensinleverandør som jeg sluttet å bruke da de insisterte på at det bensinkortet jeg hadde måtte byttes i et MasterCard for å beholde rabatten jeg fikk. Jeg ønsket ikke å ha enda et kredittkort å passe på, jeg hadde allerede tre, og det var sjelden jeg kjøpte bensin der. Så byttet de bank, og da fikk jeg et nytt kort fra dem, samt et annet ubedt kort fra bensinselskapets tidligere bankforbindelse. Kortene ble prompte ofre for saksa og søppelbøtta.

Men så, tidligere i høst, sa kjøleskapet mitt takk for seg etter 25 års trofast tjeneste. Og siden fryseskapet var like gammelt og av samme fabrikat bestemte jeg meg for å bytte det ut samtidig. Og da jeg fant det jeg så etter hos en av våre hvitevareselgere og bestilte det, fikk jeg spørsmål om jeg ville ha en betalingsutsettelse i fire måneder mot å betale kr 275. Siden jeg etter hvert er blitt dårligere i hoderegning etter hyppig bruk av kalkulatorer og Excel regnet jeg litt feil når det gjaldt hvilken rente dette tilsvarte og fant den akseptabel, så jeg sa ja. Jeg ble er naturlig nok avkrevd legitimasjon og måtte skrive under på noe som jeg oppfattet som et gjeldspapir. Først da jeg fikk brev fra GE Money Bank om at mitt nye handlekort var i anmarsj forsto jeg at jeg hadde søkt om et kort.

Kortet ankom også. Det viste seg at jeg nå hadde en Her&NÅ Handlekonto hos GE Money Bank (For et navn, alle vet vel at en bank steller med penger, ikke med veldedighet. Money burde være unødvendig å ha med i firmanavnet). Betingelsene for bruk er noe uklare, men det ser ut til at rentene på 1,75% pr måned begynner å løpe fra det øyeblikket jeg bruker kortet, og ikke som ved andre kredittkort fra fakturaens forfallsdato. Det er egentlig ganske sleipt. Kortet er nå makulert, og skyldig beløp er lagt inn i nettbanken til betaling to dager før utløpsdato for den betalingsutsettelsen jeg betalte for.

2 thoughts on “Kredittkortmassakren

  1. Synes dette er en veldig rar måte å forsøke å tjene penger på. Ser at flere har opplevd å få et kredittkort man ikke har bedt om. Det koster tross alt noe å trykke opp slike kort, og jeg antar at de fleste som får et slikt kort blir skeptiske og kaster det i søpla. I hvert fall med tanke på at vilkårene er milevis bak de beste kredittkortene på markedet.

  2. De må vel tjene penger på det. Samtidig er det vel de som helst burde holde seg langt unna kredittkort som biter på. Det er jo de som ikke betaler ved forfall kreditkortselskapene tjener på.
    De skyhøye rentene på kredittkortgjeld tyder på at kortselskapene ikke venter at alle skal være i stand til å betale for seg. I eksmplet ovenfor var det oppgitt en rente på 1,75% pr. måned, dvs. 21% pr år. Det er en avkastning på linje med det de beste aksjefondene klarer i et godt år med en sterkt stigende børs.

Legg igjen en kommentar

