Piggdekk dårligere enn piggfrie

I alle fall hvis dekkene er slitt og veien glatt. Det er den litt overraskende konklusjonen i en omfattende test av vinterdekk som står i oktobernummeret av Norges automobilforbunds medlemsblad Motor. 

Testene er foretatt i Finland for norske, svenske, finske og russiske bilblader. På glatt is varierer bremselengden ved nedbremsing fra 50 km/t fra 50,5 m for det beste nye piggdekket til 97,4 m for piggdekk som er slitt ned til 3 mm mønsterdybde.

Det beste nye piggfrie hadde en bremselengde på 68 meter, mens piggfritt som var slitt ned til 3 mm mønsterdybde hadde 90,7m. På snø og snøslaps var det i praksis ingen forskjell på nye piggdekk og piggfrie dekk, men også her kom de slitte piggdekkene dårligere ut en slitte piggfrie. Men ved bremsing på våt asfalt kom de mest slitte piggdekkene marginalt best ut, men forskjellene var små.

Dette overrasker ikke meg. Jeg har kjørt piggfritt i vel ti år og har aldri hatt problemer eller behov for å legge på kjettinger, selv om jeg jevnlig kjører halvveis opp på fjellet i nærheten av Lillehammer vinterstid. Jeg var riktignok noe betenkt da jeg, inspirert av innføringen av piggdekkavgift i Oslo, bestemte meg for å prøve piggfrie dekk da jeg kjøpte ny bil i 1999. Jeg hadde ikke prøvd dekkene på glatt føre før jeg en iskald januarnatt kom ut fra et fødselsdagsselskap kl ett om natta, og oppdaget at det falt regn som frøs til is på bakken så det ble så glatt at jeg hadde problemer med å stå på beina. Jeg overveide om jeg skulle sette på kjettinger med en gang, men var lite fristet til å fomle med det, festkledd som jeg var, og guffent som været var, så jeg lot det være og håpet det beste.
Utkjørselen fra parkeringsplassen var i en motbakke, og veien videre gikk også oppover, med en fartshump øverst der den gikk ut på en større vei. Til min overraskelse klarte hjulene å ta tak i veien og trekke bilen framover og opp bakkene og opp på hovedveien hvor isen var brutt opp av biler som hadde kjørt med kjettinger. Bilen jeg kjørte var ikke utstyrt med anti-spinn, men jeg ble nok litt hjulpet av at den hadde automatgir, slik at det var lett å justere trekkraften så den akkurat ikke begynte å spinne.

Legg igjen en kommentar

