Miljøvennlige oljeselskap?

Denne Chevy'en kan gå på 85% etanol (Foto: Odd Busmundrud)

VG nett skriver at nå vil oljebransjen

….innføre større innblanding av bioetanol og biodiesel i vanlig drivstoff

Begrunnelsen er selvfølgelig miljø, selv om man også kan ha en mistanke om at økonomiske motiver er inne i bildet. Men hvor miljøvennlig er egentlig biodrivstoff? Det har det vært skrevet om tidligere her på Dyadebloggen, og i Dagens Næringsliv fredag 29 oktober skriver SSB-forsker Bjart Holtsmark og professor Steinar Strøm at:

«Biodrivstoff skader klimaet»

Årsakene er flere. Ved dyrking, transport og produksjon brukes så mye fossil energi at det kan være betydelig. Oppdyrking av jord for dyrking av biodrivstoff kan også frigjøre store mengder drivhusgasser som det vil ta mange år å tjene inn igjen vedbruk av det drivstoffet som produseres på arealene. Men i miljøvennligheten navn vil altså også oljeselskapene kaste seg på denne bølgen og blande inn mer enn de 3,5% biodrivstoff som det er påbudt å blande inn i bensin og diesel i Norge.

En annen sak er at vårt land faktisk er en sinke i denne sammenhengen. Under et besøk i USA nylig, hvor infrastrukturen er slik at det i praksis er nødvendig å bruke bil for å komme rundt, oppdaget jeg at de fleste bensinpumper var merket med at det de leverte kunne inneholde opp til 10% etanol. Og den amerikansk-produserte bilen vi kjørte var en Flexi-fuel bil, som kunne bruke opp til 85% etanol. Da kunne man i alle fall innbille seg at den var miljøvennlig. Mesteparten av etanolen som brukes der er produsert av mais, og det har drevet matprisene for fattige meksikanere til værs.

Elbiler er forresten ikke noe mer miljøvennlige.

Samtidig vil jeg få understreke at jeg mener at det er viktig å gjøre noe med utslippene av klimagasser for å redusere menneskeskapt global oppvarming. Men det er viktig å sette inn ressursene der det har størst virkning, slik som å bygge ut fornybar energi for å redusere el-produksjon med kull og olje. Kunnskapsløse tiltak som har karakter av politisk korrekthet uten at helheten tas i med i bildet vil bare være til skade.

4 thoughts on “Miljøvennlige oljeselskap?

  1. Hva med bilen da? Motoren. Tåler den å få så mye annet en god, gammeldags bensin/diesel? Særlig hvis bilen e har noen år på baken, f.eks. 10-15.
    En bil og bil motor er jo ganske skjøre saker, så jeg undres når jeg leser at jeg snart kan drøye tank-fyllet med litt fra (raps)oljeflasken i kjøleskapet.

  2. Ja, og det er også nevnt i artikkelen i VG som jeg lenker til. Enda eldre biler har også det problemet at de krever bly i bensinen for at ikke ventilene skal bli brent. Bilen jeg viser bildet av, og som kan gå på nesten ren sprit, er en 2011-modell.

    Rapsoljen du har i kjøleskapet er dyrere enn dieselen du får kjøpt på bensinstasjonen.

  3. Såvidt jeg vet er noe av hensikten med å starte opp forsøk med innføring av biodrifstoff nettopp å lage infrastruktur. Utvikling av biodrifstoff fra avfall har jeg inntrykk av er et hett tema å få forskningsmidler til akkurat nå, jeg har sett flere stillinger utlyst til jobber som på forskjellige måter prøver å bruke råstoffer som enten er matavfall eller andre ikke-spiselige naturmaterialer for å lage enten bioetanol eller planteolje av.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s