Jeg er glad jeg er vegetarianer

De siste dagers diskusjon om tilsetning av vann og fosfat til mat for å øke vekten og bedre utseendet har fått det til å gå opp for meg hvor heldig jeg er som er vegetarianer. Særlig interessant var en opplysning i Dagsrevyen i kveld om at mens man ved bearbeiding av fisk i Norge fikk omtrent en halv kilo fiskefilet av en kilo rund fisk, fikk man ved å fyse fisken rund og sende den til Kina for bearbeiding tilbake halvannen kilo fisk for hver kilo man sendte.

Samtidig brakte dette fram et minne fra så lang tid tilbake at jeg fremdeles spiste døde dyr. Under en handletur til Danmark kom jeg blant annet hjem med et kilo bacon, som kostet kanskje en tredel av norsk pris. Men da jeg fylte stekepanna sprutet og freste det, og forvandlet seg til noen knøttsmå flak som svømte i fett. Nå forstår jeg hva danskene hadde gjort med flesket de solgte til dumme nordmenn på handletur.

17 thoughts on “Jeg er glad jeg er vegetarianer

  1. Så absolutt enig. Selv om mye grønt også antageligvis har noe rart i seg, er det kjøtt som har de sykeste ingrediensene i seg. Alikevel eter folk dette, på tross av at tilleggslista på ingredienser er stor. «Ja, det er helt naturlig» sier de. Makan.

    Jaja, vi får se hvem som hadde rett når 10 år har gått og kjøttetere sitter der med enten impotens, kolesterolproblemer, diabetes to eller flere av de hundrevis av bivirkningenene denne «naturlige» matveien medbringer.
    peace out

  2. Du er ikke trygg fordi du er vegetarianer.
    Vegamat kan være værre enda.
    Der tilsettes det faktisk mer enn kjøttmat

  3. Jeg ble skeptisk til norsk grøntfor for mange år siden da de sjekket innhold av sprøytemidler i vanlig hodesalat. Den norske inneholdt 11 ganger mer gift enn de importerte..

    Tror vi får i oss mye guffent uansett hva vi spiser. Nå er ikke jeg noen stor kjøttspiser, aldri vært det heller. Er nok mest glad i kornmat, grønnsaker, fisk og litt frukt. Nøtter er også godt, men nå er jeg allergiker og fikk totalforbud mot nøtter av legen siden jeg har reagert kraftig på noen av dem. Synd:\

  4. Viktig med stoffer !
    Sånn blir vi motstandsdyktige å kan eta alt !
    Mennesker er de som kan spise alt å alle viser historien !
    Ja til kjemi og bokstaver i maten ,,,

  5. Det er mye mat som ikke koster all verden og som kan erstatte kjøtt, jeg tenker da på tørkede erter , bønner og linser. En god humus, med en salat og et pitabrød eller en god linsestuing med pasta og frisk revet ost er vel bedre og sunnere enn et stykke fosfatkjøtt. Selv om man ikke har mye penger kan man leve sunt, hvis man spiser mindre kjøtt og fisk, men kjøper ren fisk fra fiskehandleren og rent kjøtt fra slakteren. Det er utrolig hva man lage av et lite stykke ren fisk eller et lite stykke rent kjøtt hvis man forbereder det selv. Forbereding av god og billig mat tar tid, men er det ikke viktigere at vi spiser sunt enn at vi vet hvem som vinner i Jakten på kjærligheten ?

  6. off, drittlei vegetarianere og veganer. greit dere spiser ikke kjøtt. driter jeg i. jeg digger det og om det er litt fosfor er det verre ting å bekymre seg over.

    dere skriver dere er veggiser som om det er noe å være stolt over.

    «Jeg er glad jeg er vegetarianer» ja ja flott det.

    men hva hadde denne bloggen med artikkelen den er koblet til? er det liksom bare fosfat i kjøtt. les litt på wikipedia din grønnsak.

  7. Har du hørt om sprøytemiddel? Hvor mye av disse giftstoffene blir sprøya over (og tas inn av) grønnsakene dine tror du? Kjøper du frukt og grønt fra billigkjedene, skal jeg love deg at også du får i deg nok gift. Bon appetit!

  8. Frode, den 29. oktober, 2010 kl. 7:28 Sa:

    «off, drittlei vegetarianere og veganer. greit dere spiser ikke kjøtt. driter jeg i. jeg digger det og om det er litt fosfor er det verre ting å bekymre seg over.
    dere skriver dere er veggiser som om det er noe å være stolt over.“Jeg er glad jeg er vegetarianer” ja ja flott det.
    men hva hadde denne bloggen med artikkelen den er koblet til? er det liksom bare fosfat i kjøtt. les litt på wikipedia din grønnsak.»

    Huff Frode, så sint du er. Hvorfor er du dritlei veggiser og veganere da? Klart de er stolt over å ikke spise dyr, skulle bare mangle. Men du hører aldri en vegeterianer eller veganer si de er drittlei av samfunnets holdning mot kjøttbransjen. De forsøker å veilede og få alle til å innse hvilken absurd matverden vi lever i. Kanskje du skulle lytte til hva de sier istedenfor å reagere så sint. Denne bloggen er på sin plass for å opplyse mennesker om andre valg enn et kjøttbasert liv. At du kaller henne grønnsak og ber henne sjekke wikipedia,kommer desverre rett tilbake til deg Frode. Du vet ingenting om hvilke matvarer hun spiser og hvor hun kjøper de. Spør først, døm om du må etterpå.
    Måtte alle spise det de føler for å spise, men stå for det og vit hva du putter i kroppen og la andre være i fred.

    Namaste.

  9. Så er jeg også. Når man ser renholdet rundt slakting, forskjellig
    dyrehold og hva som gjøres med fisken, tilsetning og fiskeoppdrett, ja da var det ikke vanskelig å velge.

  10. Jeg ser greia med å være vegetarianer og veganer, men når folk påstår at det er feil å spise dyr blir jeg provosert. Vi er pattedyr selv, øverst på næringskjeden(rein flaks akkurat det) og kjøtt har vært i kostholdet vårt i alle år. Så jeg mener at kjøtt og fisk burde vi spise med god samvittighet. Problemet er at vi spiser så MASSE kjøtt! Og behandler dyrene skikkelig elendig. Også bruker vi fisk som er lavt på næringskjeden til dyrefòr til kuer, og det igjen er uakseptabelt. det blir borte 10% av næringen i hvert ledd i næringskjeden har jeg hørt. ergo ville vi få større utbytte av å bare spise silda sjøl.

    Vi må kunne spise kjøtt, men det må gjøres med omtanke for dyrene når de er i live og en kjapp, smertefri død!

  11. @»hmmm». Ser at du tillater deg selv og «påstå» noe om den andre parten, mens ingen andre skal kunne mene noe om ditt standpunkt. Hvorfor skal man ikke tillate en saklig debatt hvor ut man har en aksept for at man er uenige i utgangspunktet? Tenkt på at når følelsen av provokasjon kommer, hvorfor reagerer jeg så sterkt? Istede kommer du ravende med en «sannhet» som ugyldiggjør all videre polemikk.

  12. Skulle ønske at det var meg som kunne leve bare av grønnfór, men det tror jeg man skal være oppvokset med for og venne seg til. Det er ihvertfall mat som tar meget lang tid og lage, og er det noe folk i dag ikke har, så er det tid. Det er selvfølgelig også dyrt, for det må selvfølgelig være dyrket økologisk, ellers er det kanskje ennu giftigere enn de animalske fødevarer, markene blir fyldt opp med dødsgiftige pesticider.
    Hvis vi kunne få noen politikere som ikke var kjøpt av industrien, den overklasse som de er en del av, så var det kanskje et håp om at alminnelige folk kunne få retten til sunn mat. Men sånn er det ikke, og blir det ikke heller, for noen skal betale prisen, for at de priviligerte skal slippe. Fordi at noen tjener elendig, og ikke har råd til annet enn giftmat, er der penger i overskudd til de rike. Så de behøver ikke og kjøpe kjemikalieforgiftet mat, de har fucking råd til og kjøpe riktig mat. Det her er bare god gammeldags klassepolitikk, la de fattige gi pengene til de rike, så går allt så mye bedre. At de fattige blir forgiftet og dør av de sykdommer forgiftningene medfører, er deres egen skyld, de kunne jo bare ha sørget for og bli rike, ikke sannt ?

  13. Jeg så innslaget på TV og intervjuene med de som sa de kjøpte dyrere kjøtt og fisk. Dette da de visste at det kjøttet ikke var bearbeidet og pumpet opp med fosfat.

    Det betyr at de med mindre penger kjøper dårligere kjøtt og fisk. Kanskje det bør inn i forskningen på hvorfor folk med dårlig råd ikke lever like lenge som folk med god råd.

    Så dette syntes jeg var j*vlig alvorlig.

  14. ”Charlie”:
    Det er ikke SÅ vanskelig. Selv vokste jeg opp på et småbruk hvor vi slaktet dyrene hjemme, og fulgte hele prosessen fra grisen eller sauen var liten og til den ble slaktet, avblødd, innvollene tatt ut og partert, tarmene renset og fylt som pølser, eller medisterkakene stekt, og skinkene og fenalårene saltet og hengt til speking. Det ga et langt nærere forhold til maten vi spiste enn i dag, hvor de færreste har noe forhold til maten de spiser. Det er andre grunner til at jeg i godt voksen alder valgte å slutte å spise kadavere.

    Når det gjelder økologisk dyrket mat er noe diskutabelt om den egentlig er spesielt sunn. Jeg spiser i alle fall ikke økologisk. Når det gjelder din bekymring for pesticider skal du være klar over at det neppe brukes mindre pesticider i planter som dyrkes til dyrefor. Forskjellen er bare at når dyrene spiser det, er det stor sannsynlighet for at det blir igjen i dyret, og på den måten oppkonsentreres i kjøttet. Så du unngår neppe pesticider ved å spise kjøtt. Husk at det er bare 10% av næringen et dyr spiser som blir til menneskemat, resten går med til å holde liv i dyret.

    Derfor er heller ikke plantekost spesielt dyrt, det er ingen grunn til å kjøpe annet enn vanlig handelsvare av grønnsaker, poteter og belgfrukter

    Det er ellers ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende, har du en fryser kan du lage opp større porsjoner og fryse ned, og bokhandlene er fulle av vegetarkokebøker. En annen sak er at det kunne være ønskelig med mer vegetarisk ferdigmat i butikkene. I USA er forretningene fulle av vegetarmat som det bare er å putte inn i mikrobølgeovnen, og du trenger ikke dra lenger enn til Sverige for å finne et godt utvalg. Her i landet finner du det stort sett bare i helsekostforretninger, og der er det dyrt, og ikke alltid like velsmakende, så jeg handler aldri der.

Legg igjen en kommentar

