Forsvaret blir klimavennlig

Norge har forpliktet seg til å redusere utslippene av drivhusgasser med 28% i forhold til 2007-nivået innen 2020. Forsvarssektoren må ta sin del av disse utslippskuttene. Forsvarets forskningsinstitutt, FFI, arrangerte i dag 26. oktober et FFI-FORUM i Oslo Militære samfunds lokaler med dette som tema.

Innledere var FFI-forskerne Trine Reistad  og Oddvar Myhre, kommentatorer var kommandørkaptein Knut Moe, Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) og forskningsdirektør Knut H. Alfsen, Senter for klimaforskning (Cicero). I paneldiskusjonen deltok også prosjektleder Kjetil Longva fra FFI.

På oppdrag fra Forsvarsdepartementet har FFI etablert Forsvarssektorens miljødatabase (MDB) der detaljert informasjon om miljøpåvirkninger fra virksomheten lagres og benyttes som grunnlag for miljøstyring i Forsvaret.

Noe overraskende, både for meg og andre, er at Forsvaret i Norge står for under én prosent av Norges utslipp av drivhusgasser. Av Forsvarets utslipp kommer det meste fra skip og fly. Kystvakten står for en stor del av utslippene til sjøs. Kjøretøyer på land bidrar langt mindre, og her er det, kanskje litt overraskende for den som har sett brummende stridsvogner i aksjon under militærøvelser, de administrative kjøretøyene som står for en stor del av utslippene. Oppvarming av bygninger og anlegg bidrar også med mer utslipp enn kjøretøyer

Tilstrekkelige kutt er mulig

Konklusjonen er at det er mulig for Forsvaret å oppfylle sin del av utslippskuttene uten at forsvarsevnen svekkes. Blant tiltakene som nevnes er større bruk av biobrensel, ikke minst til oppvarming av bygninger og anlegg, forbedret teknologi når det gjelder fremdrift av skip, nye transportfly og mer bruk av ubemannede fly, og hjelpeaggregater på tunge kjøretøy for å unngå tomgangskjøring av fremdriftsmotoren for å skaffe strøm til utstyr når kjøretøyet står stille.

Politiske utfordringer

Samtidig er det politiske utfordringer her. Noen av tiltakene forutsetter høyere anskaffelsekostnader for nytt utstyr, selv om levetidskostnadene blir lavere. Det kan få politikerne til å sette foten ned. Og en ny rapport som viser at Norge er minst utsatt for følgene av klimaforandringene virker kanskje heller ikke stimulerende på viljen til å bruke penger på klimatiltak,

Flere faktorer

Alfsen påpekte under paneldiskusjonen at CO2-ekvivalenter alene ikke er et godt mål for klimapåvirkninger. Blant annet vil utslipp av aerosoler ha en kjølende effekt, slik at bruk av brensel med høyt svovelinnhold faktisk kan bidra til global avkjøling. Et annet moment han nevnte er at Forsvaret kan bidra ved å etterspørre ny teknologi, og på den måten stimulere miljøvennlig utvikling.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s