Lavkarbo og helse

Et tilbakevendende punkt i slankediskusjonene er lavkarbodietter, slik som Atkins-dietten. Det påstås stadig av tilhengere av lavkarbodietter at spiser du mye kjøtt og fett, så blir du slankere.
Helse dreier seg imidlertid om mer enn kroppsvekt. Et godt mål på helsetilstanden i større grupper er dødelighet. Det er dessuten et lett målbart utfall av en intervensjon – enten lever du eller så er du død.

En nettopp publisert studie tar for seg dette. (En kort omtale finner du her).
85 000 kvinner ble fulgt over en periode på 26 år og 45 000 menn over en periode på 20 år, og dødeligheten kartlagt. Samtidig ble kostholdet til personene kartlagt ut fra spørreskjemaer, med særlig vekt på lavkarbo-dietter.

I perioden døde 12555 av kvinnene (2458 av hjertekarsykdommer, 5780 av kreft) og 8678 av mennene (2746 av hjertekarsykdommer, 2960 av kreft). Totalt fant man at dødeligheten blant de som holdt seg til lavkarbodietter var 12% høyere enn blant de som spiste mye karbohydrater. Men dette er ikke hele historien.

Da man undersøkte hvor lavkarbo-spiserne fikk sitt protein og fett fra var det interessante forskjeller. De som skaffet seg protein og fett fra animalske kilder hadde 14% større sannsynlighet for å dø av hjertekarsykdommer og 28% større sannsynlighet for å dø av kreft enn de som spiste mat med mye karbohydrater. De lavkarbospiserne som fikk sine proteiner og sitt fett hovedsakelig fra vegetabilske kilder, som nøtter og belgfrukter, hadde imidlertid 20% lavere sannsynlighet for å dø enn de som spiste mye karbohydrater.

En nærliggende konklusjon å trekke her er at hvis du er vegetarianer er det sunt å spise en lavkarbo-diett, men spiser du mye kjøtt er det kanskje lurere å spise mer poteter og mindre kjøttkaker.
En tidligere meget omfattende undersøkelse fra Sverige peker i samme retning. Her ble det også funnet en klar økning av dødelighet både med økende protein-inntak og med minkende karbohydrat-inntak. Resultatene var så tydelige at forskerne bak undersøkelsen manet til forsiktighet mot å følge lavkarbodietter over lengre tid.

One thought on “Lavkarbo og helse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s