Roald Dahl – en vennlig sadist

Du har kost deg med Charlie og sjokoladefabrikken du også? Roald Dahls vidunderlig skrudde verden? Det er 20 år siden han døde. Donald Sturrock har skrevet en biografi:  Storyteller. Han forsøker å forstå hvordan en mann kan utvikle seg til en vennlig, sadistisk barnebokforfatter. Neste gang du beklager deg over din skjebne, kan du minnes dette:

Dahl had an idyllic childhood until the age of 3, when his older sister suddenly died and was followed, weeks later, by her heartbroken father. This was the beginning of a toxic tsunami of bad luck that would toss Dahl around for the rest of his life. When he was a boy, his nose was cut off in a car accident. (A doctor sewed it back on.) Then he was shipped off to boarding school in England, where he suffered all the traditional miseries. In World War II, he became one of the RAF’s most promising pilots—only to crash his plane, on his first official day of flying, in the Libyan Desert. As he lay there fighting for consciousness—his skull fractured, his spine wrenched out of place, his eyes swollen shut by burns, his poor reattached nose driven back into his face—his airplane’s machine guns, stoked by the heat, started shooting at him…

When Dahl became a parent, the bad luck continued. In New York, his 4-month-old son was hit so hard by a taxi that his baby carriage flew 40 feet and slammed into a parked bus, shattering his skull. (He survived, barely.) Two years later, Dahl’s 7-year-old daughter died of a rare brain inflammation after getting measles. Then his 39-year-old wife, the actress Patricia Neal, had an aneurysm and fell into a coma for three weeks.

Anbefales neppe som oppskrift på godt forfatterskap.

One thought on “Roald Dahl – en vennlig sadist

  1. Dahls selvbiografier kan anbefales.

    Noen glimt:

    som kostskolegutt var Dahl personlig dovarmer for den fremtidige erkebiskop av Canterbury.

    Det forholdt seg nemlig sånn at de minste guttene hadde som oppgave å varme opp dosetene til de eldste (dette var altså i utedassens tid).

    Det var ved en feil at Dahl hadde blitt sendt avgård på det oppdraget der han krasjet. Der var ingen flyplass der det hadde blitt påstått, kun ørken.

    Men Dahl kom seg opp av sykesengen og fortsatte kampen:

    Fra Wikipedia:

    «På denne tiden var 80 Squadron utplassert i Eleusis i nærheten av Athen i Hellas, og utstyrt med Hawker Hurricanes for å slåss sammen med de britiske ekspedisjonstyrkene i slaget om Hellas. Dahl fløy et erstatningsfly over Middelhavet i april 1941 uten videre instruksjon og kun syv timer praksis i en Hurricane. I slaget om Hellas hadde RAF kun 18 kampfly i Hellas, 14 Hurricane og 4 Bristol Blenheim.

    Dahl havnet i sin første flykamp over byen Chalcis den 15. aprilder han skjøt ned en tysk Junkers Ju 88. Alene mot seks bombefly som angrep skip kunne han den 16. april kreve en annen nedskytning som sannsynlig. Den 20. april deltok Dahl i slaget om Athen sammen med skvadronlederen ‘Pat’ Pattle og sin kompis David Coke, og han skjøt ned ytterligere en Ju 88.

    Etter at tyskerne erobret Athen ble Dahl trukket tilbake til Egypt. 80 Squadron ble satt sammen igjen i Haifa i daværende Palestina. Derfra fløy Dahl oppdrag hver eneste dag de neste fire ukene, skjøt ned en Potez 63 den 8. juni og enda en Ju 88 den 15. juni, men deretter begynte han å lide av forblindende hodepine som gjorde ham bevisstløs mens han var i luften. Han ble derfor erklært tjenesteudyktig og sent hjem til Storbritannia. Han hadde da løytnants rang.»

    Dahl kunne altså kalle seg et flyveress med sine fem nedskytninger.

    Det pussige med Dahls beretninger, inklusive de fra krigen inneholdende veldig så brutale episoder, er at de er skrevet i et naivt og uemosjonelt språk.

    Det er en gutt som beretter.

    Satt opp mot samtidens hang til sentimentalisering og føleri, er det overraskende og befriende lesning.

    Mannens liv var i overkant opplevelsesrikt og brutalt. Men akk så spennende. Kanskje derfor han kunne bli forfatter: han hadde livsmateriale nok?

    Biografiene heter «Gutt» og «På egne vinger».

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s