Stress ned – og unngå demens!

En fersk svensk studie har funnet sammenheng mellom stress midt i livet og utvikling av demens i eldre dager. (se under hva de definerte som stress). Både hyppig og langvarig stress var negativt og studien  kontrollerte for faktorer som overvekt, utdanningsnivå, røyking, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer og trening. Lurer på hva man hadde funnet om man hadde sett på effekten av Acem-meditasjon som stressreduksjon i denne sammenheng?🙂

En annen studie peker i samme retning og viser at personer som er rolige til sinns i mindre grad utvikler demens enn de som er engstelige og urolige til sinns – og at sosial omgang virker beskyttende. Men ville de som naturlig er engstelige og urolig fått mindre demens hvis de hadde prøvdt å «legge om» til et liv som gjorde dem mindre urolige? Eller er den demens-forårsakende faktoren med dem likevel? Det har man vel ikke svaret på ennå.

Så hva kan man gjøre?Spise blåbær som beskytter hjernen og faktisk har vist seg å reversere aldersrelaterte hjernesvekkelser hos rotter!

Hjerne-nummeret av tidsskriftet Dyade har en hel artikkel om hva man selv kan gjøre for å motvirke aldersrelatert svekkelse av hjernefunksjonen.

I den første studien ble stress ble definert som : «Hyppig eller konstant irritasjon, spenning, nervøsitet, engstelse, frykt eller søvnproblemer, som følge av problemer med helse, familie eller jobb, med en måneds varighet eller mer.» Forskerne understreket at de ikke kjenner mekanismen bak sammenhengen, men man vet fra før at høye nivåer av stresshormoner og stressforandringer i immunsystemet kan være skadelig for hjernen.

2 thoughts on “Stress ned – og unngå demens!

  1. Nå er det jo en god del mennesker som har praktisert
    Acem-meditasjon i 30-40 år, og som snart når en alder hvor enkelte kan begynne å vise tegn på demens. Her burde det være interessant for medisinske forskere å følge disse framover, og sammenligne utviklingen med sammenlignbare grupper som ikke har praktisert meditasjon.

  2. Dette var jo lystelig lesing for en som har det slik som definisjonsavsnittet lekser opp, og har hatt sånn i mange år.
    En trøst var at blåbær-smoothien ble inntatt før jeg leste innlegget. Jeg får håpe blåbærene virker positivt inn på mennesker også. Mulig min mangeårige forkjærlighet for blåbær har bidratt til å bremse virkningene av stresset slik det er beskrevet her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s