Tsh, tsh, tsh… toget STÅR

Neste gang du står på en perrong og fryser mens du venter på toget som ikke kommer, send en tanke til grekerne. De har muligens EU’s minst velfungerende jernbane – og en av de dyreste per passasjerkilometer.  En tur mellom Athen og en liten by på Nordkysten av Pellopones endte nylig med opptakter til opptøyer da rasende passasjerer ventet i timesvis på en buss som ikke kom,  I følge en artikkel i New York Times.  Men manglende punktlighet er det minste problemet:

Losses at Hellenic Railways, however, continue to mount — at the rate of 3 million euros ($3.8 million) a day. Its total debt has increased to $13 billion, or about 5 percent of Greece’s gross domestic product.

Problemene til jernbanen er en god illustrajon på det økonomiske uføret Helles er i.  Antall ansatte i jernbanene gikk ned med 30 prosent, men lønnskostnadene økte med 50%. Å øse penger inn i jernbanen var en måte å sikre stemmer på. Jernbanens tusenvis av ansatte var velorganiserte, høylytte, politisk aktive.

“This was an accounting trick, another good way for the government to hide its debt,” said John C. Mourmouris, a former chief executive of the railway who is now an economics professor here. “But a company with 100 million euros in revenue can no longer borrow 1 billion euros a year.”

Et stor spørsmål er om Hellas, med sine militante fagforeninger og kompliserte konkurannsehindrende reguleringer greier å effektivisere de deler av økonomien de må få fart på. Inkludert jernbanen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s