Hjernen lurer kroppen

Bloggerens siste maraton

Idrettsforskere har gjort en overraskende oppdagelse. Idrettsfolk kan øke sin prestasjon i opptil en time bare ved å skylle munnen med en oppløsning av karbohydrater uten å svelge den ned. Det er New York Times som forteller dette.
Effekten ble oppdaget ved Birmingham University. De studerte opprinnelig virkningen av å drikke karbohydrater under langvarig fysisk utfoldelse, slik som maratonløp. Og oppdaget at det hadde en rask effekt, men bare for de som var sultne. Dette for så vidt å være fornuftig, men virkningen var overraskende hurtig.
Under kraftig fysisk utfoldelse er ikke fordøyelsen prioritert, og man skulle ikke vente et så raskt opptak. Så prøvde de med å gi glukose intravenøst, slik at fordøyelsen ikke var involvert, og saltvann intravenøst som kontroll til andre. De som fikk glukose viste ingen forbedring av prestasjonen sammenlignet med de som fikk saltvann. Da fikk forskerne en vill idé, slik forskere av og til får.

De ba forsøkspersonene skylle munnen med en løsning av maltodextrin (som er et smakløst karbohydrat). Andre fikk rent vann å skylle munnen med.

De som skyllet munnen med karbohydrat økte prestasjonen, mens de som bare skylte munnen med rent vann hadde ingen prestasjonsøkning. (Forsøkspersonene visste ikke hva de fikk). Vann med kunstig søtstoff hadde ingen virkning. 

Forklaringen er sannsynligvis at det er sensorer i munnen som registrerer karbohydrater uten at vi nødvendigvis kjenner smaken. Men hjernen registrer at det er karbohydrater på vei, selv om den egentlig blir lurt, og gir musklene beskjed om at nå kan de ta i litt ekstra. Og dette kan vel neppe kalles doping. Det er tydelig at hjernen kan lure kroppen til å yte litt mer.  Her har jeg en egenerfaring.

Inntil for noen år siden var jeg i form til å slite med gjennom et maratonløp på rundt fire timer. Ved et løp var starten på Oslo Maraton lagt to timer før starten på halvmaraton. På slutten av løpet, fra Bygdø Allé til innkomsten på Bislet, var løypene for de to løpene felles. På det tidspunktet var det så vidt jeg klarte å løpe, og hadde begynt å bruke 7 minutter pr km, slik de andre rundt meg også gjorde. Men da jeg kom inn i stimen av halvmaratonløpere som holdt en fart på 5 minutter pr km var det som jeg glemte at jeg var stiv og sliten, og farten ble den samme som de jeg løp sammen med.  Men da jeg etter en drøy km sjekket klokka og oppdaget at jeg hadde brukt 5 minutter på den siste kilometeren, var det som hjernen min våknet igjen og sa at dette gikk jo ikke an. Så da ble jeg like stiv igjen. Men det var et tydelig eksempel på at hjernen kan lure fysikken.

3 thoughts on “Hjernen lurer kroppen

  1. Noe å tenke på når det går tungt. Litt sukker i vannflasken, men bare til å fukte munnhulen med. Kanskje treningøkten tar seg opp underveis?Man trener jo mange ganger helt «på margin», dvs. på slutten av dagen, kroppens lagre av lett tilgjengelig energi er på et lavmål – og man skulle egentlig ha jobbet istedet for å trene. Da er det tungt, Men hvis man kan lure hjernen til å tro at den får litt ekstra snadder ved å ta en minislurk som ikke behøver å svelges, så kanskje går det unna på rekordtid! Hvis jeg ikke har misforstått helt?

  2. Det undersøkelsen viste var at hvis hjernen registrerte at det var et karbohydrat (altså stivelse eller sukker) i munnen, så så det ut til at den ga beskjed til musklene om at de nå kunne de ta i litt ekstra, for nå fikk de snart mer næring. Og det behøvde nødvendigvis ikke smake søtt, men det måtte være ekte næring. Vann med bare kunstig søtstoff uten næring virket ikke.
    Det som ble brukt ved forsøkene var maltodextrin, som ikke har noen smak, men som gir næring. Og forsøkspersonene visste ikke om det var bare vann de fikk, eller vann med maltodextrin. Men det var bare de som fikk vann med maltodextrin som økte prestasjonen. Maltodextrin finner du forresten i sportsdrikker som XL-1. Og forskerne bak dette forteller at de bruker dette trikset selv.

  3. Det skal jeg jaggu prøve!! (på siste drikkestoppene kan jeg da drikke litt vann og så skylle munnen med sportsdrikk så slipper man for mye væske i mage og får samtidig full piff!)🙂

Legg igjen en kommentar

