Våpen med evig liv

Dette er en amerikansk elektrosjokkpistol, og den er ikke-dødelig, men neppe udødelig. (Kilde: Wikipedia commons)

Noen ganger blir man litt overrasket over hva som skrives, også av de som har skriving som yrke. Når det dreier seg om noe jeg har litt kjennskap til, kan det bli så merkelig at jeg ikke klarer å la være å kommentere på det. Jeg stusset i alle fall da jeg leste på VG nett at politiet i Los Angeles hadde brukt et «udødelig våpen» da de skulle pågripe en drapsmann.

I min forestillingsverden betyr dette et våpen det ikke går an å få tatt livet av. Nå er det vel ikke så mye liv i de fleste våpen uansett, selv om det kan virke sånn når det håndteres av en hissig drapsmann. Det som sto i den engelske teksten, var nok «non-lethal weapon» Og på norsk brukes gjerne «ikke-dødelig» om våpen som ikke er ment å skulle drepe eller påføre permanent skade, selv om det etter hvert er blitt vanlig å bruke betegnelsen «mindre dødelige våpen», siden det også ved bruk av slike våpen kan forekomme dødsfall. Ikke-dødelige våpen kan omfatte slikt som elektrosjokkpistoler,  pepperspray, og faktisk også medisinske bedøvelsemidler.

Oppdatering 6. juni kl 13:50: VG har nå rettet teksten i samsvar med min påpeking. Her har vi et eksempel på den gjensidige nytten bloggere og medier kan ha av å vekselvirke med hverandre, slik blant annet VG roses for i et tidligere innlegg her på Dyadebloggen. Nå gjenstår det å se om Dagbladet gjenoppdager denne nytten, og andre medier oppdager den.

Legg igjen en kommentar

