Vår dumhet som majoritet

For noen av oss er dette velkjent, om ikke ved barsel. Veggie in Norway:

Jeg sa fra om at jeg er vegetarianer omtrent i det øyeblikket jeg ankom fødeavdelingen, og igjen på barselavdelingen – likevel var det tydeligvis ikke helt lett for Haukeland sykehus å framskaffe vegetarisk mat. Dag 1 på barsel ble jeg servert tilbehøret til kjøtteternes middag: hvit ris med ihjelkokte grønnsaker i en slags sursøt saus. Skikkelig næringsrikt og godt!

Neste dag etterlyste hun middagen sin

og fikk beskjed av en av de ansatte at jeg “kunne vel bare ta poteter og grønnsaker, vel”. Jada, for det er jo en fullverdig og flott vegetarisk middag.

Fjerde dag:

ingenting vegetarisk i buffeten. Denne dagen hadde jeg ikke engang muligheten til å spise kjøtteternes tilbehør, siden de ble servert lapskaus. Så middagen min besto av…. et kakestykke! Nokså ironisk at man som vegetarianer på barselavdelingen ikke får servert skikkelig mat, samtidig som de ansatte konstant forteller deg hvor viktig det er å spise bra og næringsrik mat etter en fødsel og når man ammer. Konklusjonen blir at det kan være lurt å pakke noe spiselig – om man ikke, som meg, får noen til å hente take-away.

Alle burde tilhøre en minoritet innimellom. Da lærer man mye om vår dumhet som majoritet.

One thought on “Vår dumhet som majoritet

  1. Jeg tror det eneste kantinene på Haukeland har av vegetarmat er ostesmørbrød og plukk-selv salat
    (hvis man da ikke teller brød uten pålegg, boller, kaker og is).

Legg igjen en kommentar

