Sure, pliktoppfyllende kvinner og late, romslige menn?

Kvinnelige leger blir oftest utbrendte av konflikt mellom jobb og hjem, mens for mannlige leger er det totale arbeidsmengden viktigere.

Dette gir meg assosiasjoner til et mønster jeg synes jeg har sett i flere parforhold:  Kvinnene blir stresset av «alt som må gjøres hjemme» mens mennene er flinkere til å ta seg pauser. Dette fører ofte til «rettferdig harme» fra kvinnens side («Det er alltid jeg som tar ansvar og har oversikt, mens du tar hensyn til deg selv og «hjelper til» når det passer»). Mens mannen anklager kvinnen for å være sutrete. Mønsteret er tydelig hos mange jeg kjenner – og det ville nok overrasket meg hvis jeg hørte om det da jeg var ung og idealistisk.

Hvem handler «riktigst»? Det er vel ingen tvil om at den gyldne middelvei også her fører lengst. En familie trenger en viss grad av rutinearbeid og planlegging gjennomført. Og de fleste blir vel lykkeligere og hyggeligere mennesker om de også føler at de har litt frihet og rom til annet enn å rydde etter andre. Så skal kvinnen bare stikke ut på løpetur eller sette seg ned i sofaen med en god bok neste kveld når ungene har lagt seg og kjøkkenet ser bomba ut og klesskuffene begynner å bli tomme pga manglende klesvask? Jeg ville nok fort blitt stressa av tanken på at det da var ENDA mer å gjøre kvelden etter. Men kanskje kunne det gitt en deilig (og til og med romantisk) kveld i heimen?

Legg igjen en kommentar

