Kondis uten kosttilskudd

Bladet Kondis, organ for norsk kondisjonsidrett, advarer i sitt siste nummer mot kosttilskudd med antioksidanter hvis du trener og ønsker fullt utbytte av treningen. Undersøkelsen ble utført av Høyskolen i Østfold og Norges idrettshøgskole, og forsøkspersonene var 40 fotballspillere (3. divisjon) og 14 multisportsutøvere. De ble delt i to grupper, den ene fikk 4+4 kapsler daglig av kombinere antioksidanter og mineral/vitamintilskudd (LifePak®). Den andre fikk narretabletter.

Siden dette pågikk i seks uker i starten av  grunntreningsperioden var det forventet en økning i oksygenopptaket (VO2 maks). Det stemte også – for gruppa som fikk narremedisin. Der var økningen signifikant.

Gruppa som fikk kosttilskudd hadde ikke noen økning.  Konklusjonen er at tilskudd av antioksydanter/vitaminer/mineraler reduserer treningseffekten og hindrer en økning av oksygenopptaket.

Kondis har snakket med førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad, en av forskerne bak studien om antioksidanter og treningseffekt. Han forteller at også studier på rotter og en spansk studie på mennesker har vist at tilskudd av antioksidanter hemmer treningseffekten og sier videre:

Det ser ut til at det oksidative stresset under trening er viktig for de tilpasningene som skal skje etter trening med blant annet danning av enzymer og nye mitokondrier. Pøser vi på med antioksidanter, ser det ut til at en må trene mer for å få de endringene vi er ute etter. Jeg må presisere at jeg her snakker om antioksidanter i pilleform. Antioksidanter i mat blir noe annet, og det skal sannsynligvis mye mer til for å få noen negativ effekt av det.

En del kosttilskudd markedsføres ganske aggressivt, og i noen tilfeller fronter kjente idrettsutøvere dette. I den forbindelsen spør Kondis:

– Hvorfor tror du det er så mange idrettsfolk som tar vitamin- og mineraltilskudd og som i tillegg reklamerer for det?
– Det skyldes nok i stor grad uvitenhet. De som reklamerer for det, tror sikkert at det har en positiv effekt. Så er det sjølsagt også en økonomisk faktor inne i bildet. Idrettsutøvere trenger penger for å leve, og det er ikke lett å si nei når en blir tilbydd penger for å promotere slike tilskudd.

Kanskje de burde lest hva Professor dr. med. Vibeke Videm sier om kosttilskudd i boken «Verdt å vite om vegetarmat» :

Forutsatt at man ikke har en diett som gir underskudd for eksempel på nødvendige vitaminer eller mineraler, finnes det ikke vitenskapelig dokumentasjon som tilsier omfattende bruk av kosttilskudd. Tilskudd «for sikkerhets skyld» anbefales ikke. Derimot finnes det masse dokumentasjon som viser at variert kost rik på grønnsaker, frukt, uraffinerte kornprodukter, belgfrukter og nøtter har gunstige helseeffekter. Det har vært sagt at mennesket er tilpasset hele den biologiske virkningspakken i form av matvarer, ikke enkeltstoffer. Dette synet har trolig mye for seg.

One thought on “Kondis uten kosttilskudd

  1. Jeg har gjort litteratursøk på et stoff som finnes i vanlig løk – dipropyldisulfid. Grunnen til at jeg fant akkurat det stoffet er at det også forekommer i forurensing fra svovelholdige petroleumsprodukter. Når man spiser løk får man det i seg i små mengder, og da er det en antioksidant som bidrar til å beskytte kroppen mot bl.a. kreftfremkallende kjemikalier. Dersom man får det i seg i for store mengder, som f.eks. ved industriell forurensing ser det ut til at det kanskje virker ved å ødelegge noe som heter redokspotensialet til cellene. For meg ser det ut til at dette potensialet virker omtrent som en pH buffer – det har et visst område hvor man har toleranse, men hvis man blir utsatt for store påvirkninger overskrides kapasiteten, og man må da bygge den opp igjen gradvis.

    Spis frukt og grønt isteden – denne jevne strømmen av små doser antioksidanter er det som vedlikeholder vår forsvarskapasitet mot ulike typer usunne mijøpåvirkninger.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s