Askefnatt

Dette nyordet brukte lufthavnsjefen på Flesland i nyhetssendingen i radioen i dag for å beskrive hvordan han opplevde situasjonen. Og i dagens Aftenpost sier sjefflyver Thomas Hesthammer i Norwegian at med klare grenser for akseptabel askekonsentrasjon kunne de fleste flyginger vært opprettholdt.

Kunnskapsmangel

Noe av problemet er at man ikke vet hva en jetmotor tåler av aske. Dette spørsmålet stilles av Scientific American, og det viser seg at ingen kan gi noe sikkert svar. Professor i flyteknologi, Michael Fabian, sier det slik:

Jet engines’ tolerance to ash is not well defined. «That’s an unknown—that’s the problem. There really isn’t much data about how much can you tolerate. It’s going to vary tremendously by engine.

En talsperson for Eurocontrol sier at reglene man følger har til hensikt å unngå å fly i områder med høyere askekonsentrasjon enn ti ganger det normale. Men man vet altså ikke hva grensen er. For den saks skyld vet man heller ikke nøyaktig hva konsentrasjonen er. Jo mer jeg forsøker å sette meg inn i dette, jo bedre synes jeg mitt forslag om å utstyre flyene med aerosoldetektorer, slik jeg skrev om her, er. Da ville man få en mulighet for å bli varslet hvis man uforvarende skulle komme inn i områder med høyere konsentrasjon enn ventet, slik at man kunne forandre kursen. Men i tillegg ville man kunne samle data om hva konsentrasjonen av partikler i lufta faktisk er, slik at kunnskapsdatabasen kunne utvides. Så får man diskutere hvem som skulle ta kostnadene ved dette. Det rimelige ville vel være en deling mellom flyselskapene og luftfartsmyndighetene. Flyselskapene ville kunne operere med større sikkerhet, og myndighetene ville få mer kunnskap som kunne danne grunnlaget for bedre beslutninger ved fremtidige hendelser. 

Men det som må ligge i bunnen her er mer kunnskap, både om hva teknologien tåler, og om hvordan vulkaner og aerosoler oppfører seg. Så lenge det er mangel på slik kunnskap, vil man være henvist til synsing og gjetting.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s