Vulkanhunder?

Det finnes som kjent narkotikahunder og bombehunder. Nå er det tydeligvis også blitt et marked for vulkanhunder. I følge VG nett skal norske piloter

….se etter røyk og støv i cockpiten og bruke luktesansen for å vurdere om det er farlig å fly i asken.

Hunder har som kjent mye bedre luktesans enn mennesker, så det neste blir vel å trene vulkanhunder og plassere dem i cockpiten. Men å trene hunder vil ta tid, så i mellomtiden vil jeg foreslå å installere aerosol-detektorer i flyene.

Når de fleste hører ordet aerosol tenker de vel på spraybokser, men en aerosol er betegnelsen på en samling partikler i luft som er så små at de har en ubetydelig fallhastighet, og derfor følger luftens bevegelser. Og det er nettopp det vulkansk aske gjør.

Avansert røykvarsler

For å varsle at et fly befinner seg i en farlig askesky ville jeg foretrekke aerosoldetektorer i flyet heller enn å stole på pilotenes lukte- og synssans. En optisk røykvarsler er faktisk en aerosoldetektor. Den detekterer røykpartikler ved å måle lys som blir spredt fra de enkelte partiklene i røyken. Selv en standard røykvarsler ville kanskje være å foretrekke framfor en pilotnese.

Og mer avanserte aerosoldetektorer som nok ville passe bedre i et fly er faktisk hyllevare. Og her er det å få instrumenter som også kan analysere aerosolen og fortelle om partikkelstørrelse, og i noen grad også form (om de er kuleformede eller avlange). Ferdig installert i et fly ville vel slikt utstyr koste et seks-sifret kronebeløp, men sammenlignet med det flyselskapene taper når de ikke kan fly er det snakk om småpenger. Og da ville pilotene slippe mye av stresset med å skulle vurdere luftkvaliteten, og passasjerene ville slippe å lure på om pilotenes luktesans er god nok.

3 thoughts on “Vulkanhunder?

  1. Genialt! Vet de ikke det de som bestemmer at flyene skal opp i luften? Eller pilotene? Hørte på nyhetene i kveld at instruksen innebar at pilotene skulle sniffe etter røyk i cock-piten og visuelt sjekke inntaket til motorene.
    Back to the future?

  2. Jeg må innrømme at da jeg leste dette på VG nett trodde jeg det var noe VG hadde funnet på. Men det var så morsomt at jeg ikke kunne la være å skrive noe om det. Men siden det var på nyhetene også (det har ikke jeg hørt) kan det jo ikke bare være et tabloidpåfunn.

    Og jeg begriper ikke heller ikke at muligheten for å utstyre flyene med partikkeldetektor, så vidt jeg kan se, ikke har vært nevnt. Jeg har faktisk en viss erfaring med partikkeldetektorer i forbindelse med jobben, så det var naturlig for meg å tenke på det.

    En annen sak er at luften som kommer inn i trykk-cabinen i flyet vel er filtrert, slik at en detektor måtte monteres slik at den fikk luft direkte utenfra hvis den skulle ha noen hensikt. Men det gjelder jo også for nesen som detektor. I det tilfellet jeg har blogget om tidligere ble aska tydeligvis fanget opp av ventilasjonsfilteret.

    Men uansett, hvis jeg hadde vært kaptein på et rutefly som skulle fly under forhold med mulig vulkanaske i lufta, hadde jeg kanskje stukket innom Clas Ohlsson og kjøpt en optisk mini røykvarsler til 119 kroner til å putte i lommen som backup for min og co-pilotens neser.

  3. Veldig bra, Odd! De burde jo ha rekognoseringsfly med denne typen utstyr også, så de slipper å risikere passasjerflyene…..

Legg igjen en kommentar

