Kommer Alzheimer’n ?

Jeg har nå nådd en alder hvor dette er en av bekymringene. Og når jeg oppdager at jeg ikke kan komme på noe jeg burde huske, eller enda verre, møter en person jeg har kjent i mange år og ikke klarer å huske hva hun heter, så dukker spørsmålet opp. Men det er visst ikke helt uvanlig, selv blant de som er yngre. Det var likevel beroligende å lese en nyhet på New York Times om at

…people who mostly ate foods low in saturated fat and rich in nutrients were at one-third lower risk of the disease (Alzheimers) than those who ate more higher-fat foods.

Og ikke bare det. I artikkelen dette er hentet fra, i tidsskriftet Archives of Neurology, kan jeg lese mer detaljert at:

I en undersøkelse basert på 2148 eldre personer (eldre enn 65 år) over 3,9 år, var forekomsten av Altzheimer vesentlig lavere blant de som hadde en diett som hadde et høyt inntak av salat, nøtter, frukt, tomater, fisk, fjærkre, grønnsaker av korsblomstfamilien (dvs. kålvekster) og grønne bladgrønnsaker, og lavt inntak av fete meieriprodukter (inkludert smør), rødt kjøtt og innmat. Forekomsten av Alzheimer var halvparten så stor  blant den tredelen av forsøkspersonene som i størst grad fulgte denne dietten , som blant den tredelen som i minst grad fulgte denne dietten

Og grunnen til at dette beroliget meg er at det er stort sett slik jeg spiser, bortsett fra at jeg som vegetarianer ikke spiser fisk og fjærkre. Og et kålhode er slett ikke å forakte.  Hvis du har hage, sett i gang med å så grønnsaker til utplanting  nå.

Legg igjen en kommentar

