Vannballett

Søndag kveld trener jeg synkronsvømming. Synkrohvaforno? Synkronsvømming kan beskrives som en slags ballett i vann. Uhyre teknisk og kunstnerisk samtidig. Typisk er man en gruppe på 8-9 stykker som svømmer sammen, men man kan også være to (duett) eller alene (solo). Høyttalere under vann sørger for at man kan høre musikken også der. Jeg lot meg fascinere av det greske laget fra VM i 2007. Det jeg driver med på søndagskvelden er langt fra det du ser i videoklippet, men ikke desto mindre er det god trening på en morsom måte. I Norge kan du bl.a. svømme synkront hos Oslo Synkron.

4 thoughts on “Vannballett

  1. Artig og til tider ganske komisk å se på (hvis man som meg ikke er vant til å se slikt).

    Finnes det forresten gutter som holder på med dette? For meg virker det veldig fjærnt, men det overrasker meg ikke at jenter liker det. Kanskje er det en aktivitet som forteller noe om måter vi er forskjellige på… Vil gjerne høre mer om hva som er tiltrekkende med sporten.

  2. Nei, det finnes ikke gutter som driver på med dette! De spiller nok heller vannpolo. Og tror ikke mange vil argumentere for at gutter skal drive på med synkronsvømming…
    Det jeg synes er tiltrekkende ved sporten er at den er både teknisk og kunstnerisk samtidig. Det finnes mange forskjellige måter å bruke hender og armer på for å holde seg i de forskjellige stillingene – det heter scullinger. Man beveger armene på en måte for å holde seg flytende i vannoverflaten, og på en annen måte for å stå loddrett opp ned.
    Lagånden liker jeg også – når man skal lage formasjoner eller løfte en svømmer opp må man stole på hverandre, og kunne kommunikere under vann. Man kan for eksempel gi klartegn for at man skal gå igang med en bevegelse med en pipelyd under vann.

Legg igjen en kommentar

