Dyrt å fly gjennom usynlig aske

Flyforbudet over Europa fører naturlig nok til en diskusjon om det er nødvendig. Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener for eksempel at det må være ufarlig å fly i dagslys og klart vær. Og det er klart at det her er mye usikkerhet ute og går. Man vet tydeligvis verken hvor mye aerosoler det er i lufta, hvordan partiklene er sammensatt med tanke på størrelse og oppbygging, eller hvor mye som skal til for at det skal gjøre skade. Så spørsmålet blir naturlig nok om flyforbudet i Europa er et utslag av overforsiktighet. Siden jeg både har en viss personlig interesse av å kunne reise med fly, og en faglig interesse av aerosolskyer i atmosfæren, undersøkte jeg om jeg kunne finne noe seriøs informasjon ved hjelp av Googles vidunderlige søkemotor. Og fant blant annet dette:_

The 2nd International Conference on Volcanic Ash and Aviation Safety
June 21-24, 2004, Hilton Alexandria Mark Center Hotel
Alexandria, Virginia (USA
)

Dette var utvilsomt relevant, og formodentligvis også seriøst. Og de fleste presentasjonen fra konferansen er tilgjengelige på nettet, og den som vakte min interesser var denne:

Engine Damage  to a NASA DC-8-72 Airplane from a High-Altitude Encounter with a Diffuse Volcanic Ash Cloud
Thomas J. Grindle, NASA, Edwards, CA, USA; and Frank W. Burcham, Jr.

Sammendraget av presentasjonen er:
Highly instrumented NASA DC-8 studying arctic ozone inadvertently flew through the fringe of the ash plume of Hekla volcano, February 2000
Pilots reported no abnormalities and visual inspections showed no damage to the airframe, but research instrument readings indicated entering of the plume.

Med andre ord, flyverne verken så eller merket noe, men

Subsequent Engine borescope inspection showed clogged cooling air passages #4 engine, (engine removed), other 3 engines removed soon after.

Flyet var instrumentert for å måle det meste som kan finnes i atmosfæren, og fløy fra Edwards AFB (NASA’s Dryden Flight Research Center) i California til Kiruna i Sverige. De var klar over utbrudddet fra Hekla, og hadde lagt opp til en kurs 200 nm (370 km) nord for den predikterte grensen for askeskyen. Da man, ut fra måleinstrumentene om bord,  ble klar over at flyet hadde vært i kontakt med mulig vulkansk aske ble det inspisert etter landing i Kiruna, og ingen utvendig skade ble funnet. Men man hadde ikke instrumenter (borescope) for en grundig inspeksjon av motorene. Men for sikkerhets skyld ble motoroljen skiftet. I tillegg ble luftfiltrene til ventilasjonsanlegget skiftet, og både olje og filtere ble tatt med tilbake for analyse.

En inspeksjon av motorene etter tilbakekomst til Edwards viste imidlertid at kjøleåpninger og -kanaler i turbinbladene var delvis tettet igjen og forkanten av turbinbladene hadde slitasje. Motorene måtte derfor repareres, til en pris av 3,2 millioner dollar. Elektronmikroskopfotografier av luftfiltere viste dessuten at de hadde fanget opp partikler som var forskjellig fra det som var vanlig. Partiklene ble identifisert som sannsynlig vulkansk aske. Partikkeldiameteren var 1 – 10 mikrometer (1/1000 millimeter).
Avslutningsvis sies det i presentasjonen:

• The DC-8 Encounter will Provide Valuable Data for Evaluating the Aircraft Hazard of a Day Old Volcanic Cloud
• Even Diffuse (or ash poor) Clouds can cause Costly damage

Dette kan tyde på at det kan bli dyr moro å fly gjennom vulkansk aske, selv om man ikke kan se skyen, og selv om flyet ikke faller ned.

2 thoughts on “Dyrt å fly gjennom usynlig aske

  1. Hei,

    Tusen takk for en veldig interessant artikkel. Det er vanskelig å skaffe seg en lignende innsikt ved å lese tabloidavisene.

  2. Hyggelig at du syntes det var interessant. Og som du sier, det er vanskelig å vite hva man skal tro når man leser aviser. Det som står der bør egentlig sjekkes mot andre kilder.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s