Bendik Riis og Tvedestrand

Jeg har allerede nevnt utstillingen med Bendik Riis på Nasjonalmuseet. Bestefar til Bendik Riis – som også het Bendik Riis – var urmaker i Tvedestrand, der jeg kommer fra. Urmaker Riis døde tidlig, og Bendiks bestemor flyttet etter hvert til Fredrikstad. Her ble maleren Bendik Riis født i 1911. Men Bendik kom stadig tilbake til Sørlandet og Tvedestrand. Han kjente min bestefar August Skaar som drev bakeri. Jeg har en bunke brev Bendik Riis skrev til min bestefar. Her et eksempel:

Fredrikstad 10. mars 1945

Hr.
Kjære bagermester Skaar.
Takk for sommeren 1945 (her mener
han nok 1944!) og den vanseklige tid
som vi alle har gjennemlevet og lært
våre medmenneske å kjenne. Jeg har
den ære å få bestille av Dem beste
sort varer som før. Vær da vennlig
tilsend endel gode brød, endel gode
rundstykker o.a. i en stor kasse pr.
ilgods frigitt som vareprøve. Jeg
kunde sende Dem et maleri.
God vårsesong 1945.
Eders med Æren. Hr Bendik Riis

Familien Riis hadde det hardt  økonomisk. Men også snakk og sladder kunne være slitsomt for familien i Fredrikstad. Moren tok barna med til Sørlandet om sommeren for å komme litt bort . Senere oppholdt Bendik seg i Tvedestrand  i korte perioder bl.a. under krigen. Han ble også her sett på som en original, med sitt lange hår og skjegg og spesielle påkledning. Han gikk rundt som en slags Kristus-skikkelse og han stod  ute og malte. En gang rev han i stykker lakenet på hotellet han bodde fordi han trengte lerret til å male på. Da ble han kastet ut og slo like godt opp telt . Han var stadig innom  bakeriet til min bestefar. Der var det varmt og godt, mat og noen å prate med. Tilbake i Fredrikstad sendte han flere brev med  bestillinger på bakervarer. Noe  fikk han tilsendt, men enkelt var det ikke å sende ferske bakervarer fra Tvedestrand til Fredrikstad!

Minner om at det er verd å få med seg denne utstillingen og om foredraget til Finn Jacobsen i dag på Nasjonalgalleriet kl. 17.00

One thought on “Bendik Riis og Tvedestrand

  1. Hei!

    Flott blogginnlegg. Jeg tenkte bare informere om at Østfold Teater til høsten setter opp en forestilling om Bendik Riis. Forestillingen heter Brev fra Bendik og har premiere 15. oktober i Fredrikstad, og skal videre turnere kulturhusene i byene Askim, Oslo, Halden, Sarpsborg og Moss. Østfold Teater leter i den sammenheng etter historier om Bendik Riis, for å lære mer om ham og for å kunne skape oppmerksomhet om ham som person, kunstmaler, skribent osv. Og vi leter etter historier som enten er selvopplevd eller historier man er blitt fortalt etc. Kunne du være interessert i å dele din historie til Østfold Teaters følgere? Hvis ja, send en mail til meg på camilla@provinsen.no så snakkes vi🙂.

    Med vennlig hilsen,
    for Provinsen/Østfold Teater
    Camilla Flodin

Legg igjen en kommentar

