Hagetid

For et år siden begynte jeg å skrive om grønnsakdyrking, og startet med å skrive om grønnkålens fortreffelighet.  Det ble flere innlegg  etter hvert. Og skal jeg dømme etter interessen er jeg nesten forpliktet til å følge opp, nå når våren er i anmarsj.
Det jeg skrev om, var særlig en del vekster som nesten ikke er å få tak i, men som du må dyrke selv, slik som grønnkål, mangoldknutekål og grønnkålens nære slektning svartkål.
Nå i begynnelsen av april ser min hage slik ut, den ligger i 450 meters høyde, så jeg må nok vente en drøy måned før jeg kan gjøre noe der.

 Det eneste som stikker opp av snøen er stammen av en solsikke og noen grønnkålstilker som rådyrene har spist bladene av. Men i lavlandet tiner jorda så mye at den blir dyrkbar. Og for å komme i gang tidlig kan det være greit å så plantene inne. Mer om hvordan du kan gjøre det finner du her.

Og når du utpå sommeren, og høsten og vinteren ( grønnkål tåler både snø og kulde) lurer på hva du skal gjøre med det du har dyrket, kan du finne noen tips her. Kanskje kommer jeg med mer etter hvert.

Kilde: Tina Hemeltens blogg

Og hvis du ikke har anledning til å dyrke selv kan du jo begynne å spørre etter disse hos din lokale kjøpmann. Hvis mange nok etterspør grønnkål og annet kan det være at det blir å få, kanskje også til overkommelige priser. I USA har jeg sett pakker med ferdig oppkuttet grønnkål i grønnsakhyllene, og i Sverige er grønnkål vanlig mat ved juletider. Der har faktisk Findus grønnkål i frysedisken, så det bør være mulig her i landet også.

9 thoughts on “Hagetid

  1. JA til frossen grønnkål i norske frysedisker!! (gull verdt for de av oss som plukker mer i butikken enn i hagen… ;-))

  2. Si fra om du finner noe. Selv har jeg nok grønnkål i fryseren til å klare meg til den nye kommer, men det er jo ikke alle som har mulighet til å dyrke den selv.

  3. Kanskje det hadde vært «hackad grönkål» i en frysedisk nærmere oss om vi ikke hadde løsrevet oss fra Sverige? Og kanskje det da hadde vært mulig å få tak i magre youghurtprodukter her også, uten et lass med sukker i , om altså vi hadde fortsatt som en del av unionen med Sverige ….

  4. Så, hvordan går det? Jeg har fått noen rare planter i hagen min omkring der jeg plantet grønnkål i år, men jeg vet ikke om det er ugress eller «the real thing»… Ser gjerne noen bilder av den tidligere versjonen om du har🙂

  5. De beste bildene jeg har av grønnkål er nok de som ligger her: https://dyadeblog.wordpress.com/2009/04/27/helse-i-hvert-blad/ .
    Men det er «voksen» grønnkål. Men den begynner å ligne så snart de første bladene etter frøbladene kommer. Hvis bladene er litt langstrakte og krusete er det nok grønnkål. Men hvis du har plantet den, og ikke sådd den på friland er det vel lite trolig at det er grønnkål som dukker opp ved siden av helt av seg selv. (Det går an å så på friland, men problemet er da å se hva som er grønnkål og hva som er noe annet). Men små planter av korsblomstfamilien har alle et karakteristisk utseende med to hjerteformede blad som de første, før andre blad kommer.

  6. En tilføyelse: Bildene av grønnkålen er det første bildet og det nest siste (bildet foran såkassa

Legg igjen en kommentar

