Norsk ekspresjonist i Stockholm

Håvard Vikhagen er en kunstner jeg har stor sans for. Nå er han aktuell med utstilling i Stockholm, på Angelika Knäpper Gallery. På nettstedet omkonst.se hvor kunstnere skriver om kunst, omtaler Leif Mattson utstillingen under overskriften “En norsk stormästere”, Han skriver:

Det finns en uttalad fin de siécle-stämning med ett visst nationalromantisk patos i flera av bilderna. De andas Munch, Ibsen och Strindberg. Själsliga dramer manifesteras i de sandsträva texturerna och smärtan sitter insmetad i tjocka färglager, Målningarna har övergått från avbildningar till tillstånd – mentala sådana. Vardagen har förvandlats till något svårbegripligt, mystisk – kanske en seans.

Utstillingen er åpen til 4. april.

10 thoughts on “Norsk ekspresjonist i Stockholm

  1. Flotte bilder! Og litt uvante, i forhold til hva jeg vanligvis ser på museer for tida.

    Han ligner kanskje litt på Håkon Gullvåg?

  2. Hei Arild, skjønner din kobling til Gullvåg pga det maleriske. Men må innrømme at jeg synes Gullvåg lett ender i «umotiverte» klisjeer der Vikhagen fullfører med stil.

  3. Hadde håpet du skulle si akkurat dét. Jeg er helt enig med deg ang. Gullvåg; hvis Vikhagen ikke går i de samme fellene gleder jeg meg til jeg får sjansen til å se bildene hans «live».

    Vet du noe om hvordan han har blitt mottatt av norske kritikere? Jeg hadde aldri hørt om ham før.

  4. Arild, han er en veletablert kunstner. Var Festspill-utstiller i 1996, har hatt to store utstilinger på Henie-Onstad kunstsenter. I 2005 kom en bok osv. Mye bra mottagelse, men jeg har inntrykk av at (unge) kritikere i dag opplever hans uttrykk som mer utdatert og for tradisjonelt. Det er ofte et mas etter å være nyskapende og orginal og da står ikke slikt maleri særlig høyt i kurs. Desverre.

  5. Ja, det er synd. Og urimelig at en kunstner som Gullvåg får så uforholdsmessig mye mer oppmerksomhet (Eller er det kanskje bare i Trondheim han gjør det?).

    Nå er ikke jeg like negativ til f.eks. Bjarne Melgaard som du tydeligvis er, men jeg er enig med deg i at kunstkritikerne fremmedgjør mye av publikum ved å fokusere så utelukkende på denne typen kunst. Det burde også være plass til en kunstner som Vikhagen.

  6. Det er ikke bare i Trondheim Gullvåg får oppmerksomhet. Han er veldig aktiv med utstillinger i Oslo. Sist høst var det både galleri Dobloug og Folkemuseet samtidig. Men du så kanskje kronikken til Stig Andersen i oktober: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3340923.ece Det ble det bråk av. Gullvåg har jo malt portretter av hele det etablerte Norge, så han har mange støttespillere. Han er talentfull,men jeg synes nok han har sklidd ut i klisjeer.

    Bjarne Melgaard får også ufortjent stor oppmerksomhet. Det er liksom blitt en sannhet at han er vår mest betydningsfulle samtidskunstner. Jeg tviler på det. Uansett skulle jeg ønske meg at det var plass til ulike typer kunst og kunstnere på arenaen samtidig🙂

  7. Jeg registrerte bråket rundt den kronikken, og stusset litt over at det var bare var portrettene til Gullvåg som fikk gjennomgå. Jeg syntes det var alle de andre maleriene hans som virkelig var lettvinte; portrettene og kirkekunsten hadde jeg litt sans for, siden han tross alt røsker litt opp i en tilstivna sjanger.

    Men når jeg leser kronikken nå ser jeg jo at den er et ganske velformulert oppgjør med *hele* det senere kunstnerskapet hans. At portrettene hans var like derivative av Francis Bacon som resten av maleriene var jeg ikke klar over.

    Jeg synes fortsatt noen av portrettene til Gullvåg er flotte (det av Arne Hestnes for eksempel), men det er vel med portrettene som med resten av maleriene hans – det som til å begynne med var friskt er etter hvert «sklidd ut i klisjeer». Ja ja🙂

Legg igjen en kommentar

