Bokanbefaling: Villskapens år

Jeg har det som en gang i tiden het norsk hovedfag, og derfor et ganske godt forhold til Bjørnstjerne Bjørnson. Professor Ellisiv Steen var veileder på hovedoppgaven min. En dag jeg satt på gangen utenfor kontoret hennes og skulle legge frem det jeg sleit med om Sigrid Undset, lukket hun opp døren og sa: Du må vente litt. Jeg holder på med Bjørnsons brev. Han tar så stor plass at jeg må lufte først.

Senere, da jeg gikk gjennom noen av hans brev i en annen sammenheng, skjønte jeg umiddelbart hva hun mente.

Bjørnstjerne Bjørnson er på mange måter ute av soga. Noen vet fortsatt at han skrev teksten til «Ja, vi elsker». Noen kobler ham først og fremst til ropet «Hopp, Karoline!» Bjørnson skrev flere skuespill enn Henrik Ibsen og var først ute både med det historiske, det realistiske og det symbolske. Men han har så tydelige aktuelle ærender i det han skriver, at dramatikken hans er nesten uspillelig i dag. Som lyriker er han ufortjent glemt. Noen av bondefortellingene hans er perler. Men i litteraturhistorien er han i ferd med å falme. Så sterkt at mange spør hvorfor i all verden man gir seg til å markere 100-årsdagen for hans død i år.

Derfor er Edvard Hoems biografi et meget viktig dokument. Først og fremst fordi han løfter Bjørnson ut av den klemmende litteraturhistorien. Hoem viser oss et ungt, selvbevisst, begavet, modig og uvørent høvdingemne som var med på å skape det moderne Norge. Han betydde mye for norsk selvbevissthet, men var mot målrørsla, fordi det språket ville skille oss for mye fra de andre skandinaviske landene. Bjørnson var skandinavist – i ulke former og faser. Han mente at de tre landene hadde forutsetninger for – ja, nærmest var skjebnebestemt til å bli forbilder for Europa – som republikker med allmenn stemmerett, demokrati, sosial utjevning.

Fordi Edvard Hoem går lett over diktningen – og han nøler ikke med å si fra der han mener Bjørnson både misbruker og underbruker sine evner – tegner han et bilde av samtiden og Bjørnstjerne Bjørnson som får kjøtt og blod og format. Første bind av denne biografien er på 600 sider. Jeg hadde problemer med å legge den fra meg.

Legg igjen en kommentar

