Slett meg fra nettet

I dag lanserte Datatilsynet tjenesten SlettMeg. Den tar sikte på å hjelpe folk som vil ha informasjon, bilder og videoer slettet fra internett. NRKbeta:

I utgangspunktet et strålende tiltak. Om jeg sender en mail til min dårlige kompis som publiserte det dårlige bildet av meg fra den dårlige festen og pent ber ham fjerne det er det godt mulig at svaret går i retning av “dette er mitt bilde og min facebookprofil, jeg publiserer hva jeg vil!”.

Men om min henvendelse inneholder informasjon om hvilken norsk lov som blir brutt og hva strafferammen kan være kan det hende at svaret blir et annet. Mange ganger kan litt informasjon gjøre underverker. Og SlettMeg virker tydelig og oversiktlig. Den gir deg til og med gode muligheter til å faktisk få kommunisert med et helt ekte menneske også via telefon og mail.

Men oppgaven er formidabel. Mye informasjon er det ekstremt vanskelig å fjerne fra nettet. Uansett hvor mange lover, regler og kontaktpersoner man utstyrer seg med.

Legg igjen en kommentar

