Å sitte modell for en mester

Kunstkritiker Martin Gayford var modell for dette bildet “Man with a blue scarf” av Lucian Freud. Han kjente Freud i utgangspunktet og satt modell to ganger i uken i nesten halvannet år. I september kommer boken om hvordan det var å sitte modell for den store maleren Lucian Freud. Freud er tidligere omtalt her på bloggen. The Grand Old Man i Britisk kunst. 87 år gammel, barnebarn til Sigmund Freud. Opprinnelig tysk, men famlien emigrerte til England i 1933 pga nazismens fremvekst.

Freud har hele tiden vært opptatt av figur-maleri og har alltid holdt på egen stil og uttrykk. Han har malt celebriteter (Dronning Elisabeth og Kathe Moss kan nevnes), men også folk fra alle samfunnlag: forfattere, malere, koner, venner, barn, barnebarn, elskerinner, naboer osv. Han maler de han interesserer seg for, både visuelt og som personligheter.

Så hvordan var det å sitte modell for den verdenskjente kunstneren?

Freud er genuint interessert i sine modeller. Han er betatt av dem, vil fange det mysterium som hver enkelt person er. Han krever først og fremst punktlighet og tilstedeværelse av sin modell. Det er intimt og avslappende på samme tid. Å sitte modell er en mellomting mellom å være hos frisøren og å meditere. Man må sitte i  samme stilling, holde hodet i samme vinkel osv.  Freud er også avhengig av de samme lysforhold.
Man blir gransket og samtidig føler man seg virkelig sett. Og man ser bildet vokse frem litt etter litt.  Samtidig er Freud  lærd, vittig og sjarmerende. Samtalene i forkant, under arbeidet og etterpå er også viktige. Jo mer du avslører ved å snake og ved din måte å være på,  jo mer materiale får kunstneren.

sier Gayford. Det kan nevnes at en av Freuds døtre forfatterinnen Esther Freud også har nevnt at å sitte modell var en måte å få mer kontakt med sin far.
Gayford innrømmer også at han lurte på hvor lang tid dette kom til å ta:

Freud maler langsomt. Mye av tiden går med til å tenke, blande farger, vurdere strategi for neste strøk. Etterpå vurderer han resultatet. Da jeg bemerket at jeg kanskje har forandret meg siden vi startet, at håret mitt  kanskje var blitt gråere, svarte Freud overrasket: Har vi arbeidet et halvt år? Det virker som fem minutter.

I følge Freud, tar et bilde den tiden det tar. Men det er dette arbeidet som interesserer og gleder meg.  Freuds hemmelighet er hans konsentrasjon, på modellen og hans/hennes individualitet og på det maleriske språket,  sier Gayford.  I mars åpner en stor utstilling av Freud på Pompidousenteret i Paris med 50 store malerier, pluss malerier og grafikk.

3 thoughts on “Å sitte modell for en mester

  1. Freud burde ha malt kongen vår.

    Hva het han der som malte kongen? I alle fall ser kongen ut som mentally deranged.

  2. Folke, jeg synes også han er utrolig bra. Fasinerende at han holder koken i så høy alder.

    P-mann – enig. Hadde vært spennende å se Freuds versjon av kong Harlald. Nå vakte portrettet av Dronning Elizabeth (se lenken) også mye diskusjon og reaksjoner. Jeg synes det er flott, kan ikke si det samme om Håkon Gullvågs portrett av kong Harald.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s