US Marines lærer meditasjon

Å være soldat i krig er stressende. Det gjelder også for de tøffeste, slik som amerikanske marinesoldater i Irak og Afghanistan. Det gjelder å holde hodet kaldt og mestre stress, både i kampens hete, og etterpå for å unngå posttraumatisk stresslidelse som en følge av de påkjenninger man har vært utsatt for. University of Pennsylvania har undersøk om meditasjon kan hjelpe.

48 marinesoldater som skulle til Irak deltok i undersøkelsen. De siste åtte ukene før de skulle reise gikk 31 av dem på kurs i «mindfulness» to dager i uken og praktiserte dette også 30 minutter på egen hånd hver dag. De 17 andre fikk ikke kurs, og var en kontrollgruppe. Dette foregikk mens soldatene hadde en stressende periode med trening som forberedelse til utstasjoneringen i Irak.

Undersøkelsen viser at regelmessig mental trening gir bedre mental kondisjon, på samme måten som regelmessig fysisk trening gir bedre fysisk form. Den mentale treningen ga større evne til å mestre stress ta riktige avgjørelser.
 
Hovedansvarlig for prosjektet, Amishi Jha, sier til Medical News Today:

«Our findings suggest that, just as daily physical exercise leads to physical fitness, engaging in mindfulness exercises on a regular basis may improve mind-fitness,» Jha said. «Working memory is an important feature of mind-fitness. Not only does it safeguard against distraction and emotional reactivity, but it also provides a mental workspace to ensure quick-and-considered decisions and action plans. Building mind-fitness with mindfulness training may help anyone who must maintain peak performance in the face of extremely stressful circumstances, from first responders, relief workers and trauma surgeons, to professional and Olympic athletes.»

Medical News Today skriver også:

Given the high rate of post-traumatic stress disorder  and other mental-health disturbances suffered by those returning from war, providing such training prior to deployment may buffer against potential lifelong psychological illness by bolstering working memory capacity.

Selv om «mindfulness» er litt forskjellig fra Acem-meditasjon, er det også likheter. Og erfaringen med Acem-meditasjon er at regelmessig meditasjon øker evnen til å mestre stress og bearbeide traumatiske opplevelser. Ikke ved å skyve det ubehagelige og vanskelige under teppet, men ved å møte det med en avspenning som gir bearbeidelse. Og på Stressmestringskurset Arbeid og Avspenning kan du lære forskjellige teknikker for avspenning og stressmestring. Også på Seniorkurset 55+ Helse, arv og pensjon kan du også lære enkle teknikker for avspenning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s