Det lyttende treet

Anne Katrine Stangeland stiller ut i Galleri Semmingsen i Oslo. Motivene er trær. I et ekspressivt malerisk uttrykk med abstrakt karakter.  Selv sier Stangeland:

Naturen er fundamentet jeg står på og rommet jeg bor i, og derfra springer mine malerier ut. Naturen er en grunnleggende erfaring for en som ser på verden og en grobunn for det maleriet som interesserer meg; et maleri der lys og stoff er essensen.

Og om den skapende prosessen:

Den skapende prosessen handler om å styre og å bli styrt. Arbeidet veksler mellom å løse formale problemer med besluttsomhet og å være åpen for tilfeldigheter og uhell. Åpen for at ett grep krever et annet svar enn det jeg først trodde. Kunst skal sette oss i kontakt med det menneskelige. Løfte oss. Jeg ønsker at mine arbeider skal være større enn meg selv. Derfor kan jeg ikke planlegge til minste detalj, men må hengi meg til en reise jeg ikke vet hvor ender, der kontroll og kritikk, katastrofer og improvisasjoner skal smelte sammen. Inntil bildet, hvis det lykkes, gradvis trekker seg unna, lukket og avsluttet.

Jeg arbeider intuitivt og nesten planløst, maler det jeg har appetitt på. Men jeg har alltid et motiv som setter meg i gang og som jeg tror kan lede meg til en gylden tilstand der følelse og fagkunnskap, intuisjon og intellekt kan arbeide sammen.

Mine motiv er enkle og alminnelige. Ingen mystikk, ingen sensasjoner. Bare maling.

Ofte tenker jeg at jeg bør komme lettere til disse maleriene enn hva jeg gjør. Planlegge bedre. Være mer målrettet. Men de er blitt viktige for meg alle disse lagene, rettelsene og ombestemmelsene; den lange prosessen som bygger bildet, alle sporene som ligger helt eller delvis gjemt under overflaten. Slik skaper jeg mitt eget terreng, slik blir min topografi, og prosessen tar den tiden det trenger.

Utstillingen anbefales og er åpen til 24. februar

Legg igjen en kommentar

