Det gjør så godt å være krenket

Muslimske drosjesjåfører i Oslo aksjonerer fordi Dagbladet har trykket en karikatur av profeten Muhammed. De er personlig krenket. Da har de i alle fall skjønt rettsamfunnet og ytringsfriheten. Men hvor mange muslimske drosjesjåfører  har vært etterforsket og tatt for svart kjøring – og overført det de skulle betalt til det norske fellesskapet de nyter godt av, til  sine lett krenkbare familier og trosfeller i sine hjemland? Karikaturtegninger er selvfølgelig mye verre enn økonomisk kriminalitet. Det siste finnes det helt sikkert tilgivelse for.

Kanskje har vi mye å lære av disse fornærmede drosjesjåførene i hvordan vi skal knytte nevene og se fortvilet rasende ut. For eksempel når vi krever attest for plettfri regnskapsførsel de siste fem årene før vi setter oss inn i en drosje. Fordi vi er krenket.

Flere aviser  i USA har etterhvert trykket de berømte karikaturtegningene. Norske aviser burde følge Dagbladet. Gjøre ytringsfriheten normal. Det er ikke redaktøren av Dagbladet som skal møte Islamsk råd alene og svare for seg. Rådet bør få den runden med samtlige norske redaktører.

Mer om offerets makt og krenkelsens skjønnhet i Dyade nr 4 2008: Klager, krav og krenkelser – om indignasjon, offerposisjon og narsissisme.

7 thoughts on “Det gjør så godt å være krenket

  1. Muslimer som legger ned arbeidet på grunn av dette, burde sparkes fra sine stillinger og erstattes med mennesker istedenfor.

    Ideelt sett hadde vi selvsagt rensket landet for disse skadedyrene, men i og med at de har fått såpass fotfeste her i vårt engang så stolte land, takket være blåøyde politikere, så må vi heller prøve å begrense skaden.

  2. Taxisjåførene som demonstrere er bare en bande kriminelle og burde bures inne for å snyte staten for skatter og avgifter.

    Send pakket dit de kom fra.

  3. Igjen altså, gjør dette at drosjenæringen mister store kunder. Jeg har lagt ned et stort beløp årlig i taxi, i stedet for å ha bil i Oslo. Den siste ukens provoserende aksjoner (av mennesker som vil tre middelalderen over hodene våre igjen) for en påstått krenkelse, gjør at jeg har kuttet denne pengebruken tvert. Det oppfordrer jeg så mange som mulig til å gjøre. Når dere tar taxi fra holdeplass, så kjør med en etnisk nordmann. Og kvinner kan ringe sentralen og bestille kvinnelig taxisjåfør. Så vidt meg bekjent kjører ikke muslimske kvinner drosje enn så lenge. Jeg gidder ikke være myk og snill og forståelsesfull lenger. Det har jeg gjort i altfor mange år, og nå er jeg overmoden for å reagere. Disse drittsekkenes verdensbilde (som de ytrer og ytrer med største selvfølgelighet) krenker meg som kvinne og tenkende menneske i et moderne demokrati.

  4. Har et spørsmål:
    Hvordan kan muslimer beskrive en tegning av en gris for “mobbing” og at det er krenkende for dem?

    Hva med meg eventuelt da – som er en vantro – en som ikke tror på noen Gud eller Allah og som hver gang jeg leser en kristen/islamsk tekst blir “krenket” av denne for at det står at “jeg skal brenne i helvete til all tid” og/eller “utslettes på dommedagen”?

    Som en del muslimer har demonstrert “din frihet slutter der min begynner”. Da burde vel jeg få bruke min arbeidstid til å demonstrere mot religiøse tekster som hevder at jeg er dømt til evig tid og også kreve unnskyldning fra alle religiøse?

    De fleste ser at dette er urimelig og at det noen mener er religøse “krenkelser” faller på sin egen urimellighet?!

    Jeg skjønner at muslimer kan føle seg støtt av en slik tegning – og at kristne kan føle seg støtt av “misbruk” av Guds navn i form av “HerreGud” osv – men dette endrer ikke retten medier, privatpersoner osv har til å uttrykke seg som de vil om saken. Ytringsfriheten er total og om mediene eller privatpersoner vil spotte mitt eller ditt livssyn må dette være tillatt – selv om vi ikke skulle like det.

    Islam, kristendom, hinduisme, etc – religion er blitt “oppfunnet” av mennesket pga at vi en gang på evolusjonens stige utviklet rasjonell tankegang og evnen til å undre. Dette startet selvfølgelig et fundamentalt spørsmål “Hvor kommer vi fra?”.

    Hvordan mange mennesker fremdeles velger å tro bokstavelig på en “eventyr/historie”-bok som er skrevet av flere “lærde” fra den tiden da vitenskap var nærmest ikke-eksisterende er for meg en gåte – men jeg respekterer det.

    Men som alle religiøse vil at vantro ikke skal påvirke sin hverdag, vil jeg at religiøse ikke skal påvirke min. Jeg lurer på hvem som påvirker hverandres hverdag mest jeg?

  5. At muslimers krenkbarhet overfor brudd på sharia er heller selektiv, er et velkjent fenomen (tvagsekteskap er ikke forenelig med sharia – men hvor blir det av taxi-raseriet i den sammenheng?).

    Men det er en kvalitetsforskjell på Westergaards tegning (som søker å stille spm ved sammenhengen mellom Muhammeds lære på den ene siden, og vold i islams regi) og denne tegningen som kun har som formål å tråkke på tabuer.

    Norge er et flerkulturelt samfunn, fortelles vi i det evinnelige. Og nå i dag lærer Dagbla hva det betyr i praksis: vi kan ikke tillate oss det vi gjorde i går. De liberale, sekulæres guddommer skaper raseri hos «den andre».

    Muslimenes raseri er fascinerende for en som er vokst opp med kvelende, konfliktsky kristendom. On the other hand, det er nettopp denne krenkbarheten og ærbarheten som delforklarer hvorfor den arabiske-muslimske verden er et sivilisatorisk backwater.

    (At hensikten til Blabla i denne saken var å diskreditere PST gjennom på supertabloid sett å få denne tegningen til å assosieres med PST, levner blekka enda mindre ære.)

  6. Endelig nekter de å kjøre drosje. Har ventet lenge på dette slik at vi kan få tilbake de norske drosjesjåførene. Da var iallefall enslige jenter trygge og skatten ble betalt

  7. Jeg la merke til at i krenketoget, som gikk fra Universitetet i Oslo S var nesten bare unge menn.

    At sjarmtrollet Bhatti er den mest krenkede er ikke lite interessant. Først leverer han tegningen av Muhammed som gris til Dagbladet og dagen etterpå er han sjefsvakt på universitetsplassen. Han slår selv drosjesjaførene i frekkhet.

Legg igjen en kommentar

