En overdose Melgaard

Du vet hvordan det føles når noen har behov for å velte ut all sin frustrasjon og vil ha deg til å lytte? Når det ikke er dialog eller refleksjon bare selvopptatt utkjør?  Det er slitsomt, energitappende og ikke konstruktivt. Omtrent sånn opplevde jeg å se utstillingen av Bjarne Melgaard på Astrup Fearnley Museet.

Bjarne Melgaard er den mest internasjonalt kjente norske kunstner i dag. Det finnes knapt et prestisjefylt museum eller en biennale hvor han ikke har stilt ut. Han har et stort nettverk. Han har masse energi. Han er kjent for å være provokatør. Politianmeldt og anklaget for barnepornografi. Utstillinger stoppet i Frankrike og Tyskland. Da han var Festspillutstiller i 2003, var det med forbehold om at de kongelige holdt seg hjemme. Mastuberte på graven til Paul Gauguin og sa det var en hyllest osv. osv. Han er kjent for fyll og dop.  Han er kjent for homoerotisk og pornografisk tematikk.

Samlere står i kø for å sikre seg kunsten hans. Et av atelierene hans ligger i New York. Der har han 15 assistenter som jobber for ham. Nå er han (i en alder av 43) aktuell med en stor retrospektiv utstilling på Astrup Fearnley Museet.   Jeg har nettopp vært der. Gikk derfra tom og likegyldig. Og sliten – etter en visuell voldtekt. I tilegg et 45 minutters intervju med kunstneren på skjerm, der han fremstår omtrent som sin kunst: lukket, forvirret. Han prater mye og har utallige referanser, men er ikke reflektert. Tror man må slå seg gjennom et panser for å nærme seg den sårbarheten mange mener hans kunst dreier seg om. Jeg opplever ikke at verken han eller hans kunst vil/kan formidle det.

Melgaard er omstridt. Men norske kunstkritikere er samstemte i sin jubel. Man kan lure på hvorfor? Er det den imponerende CV’en?

For meg var utstillingen en drøy overdose. Men fenomenet Melgaard får masse plass i meida. Jeg tror mange publikummere kjenner seg igjen i Nils Gullak Horveis uhøytidelige betrakninger.  Men kritikerne er enige i sin hyllest. Hør hva de sier ( i et språk som også ofte forsterker fremmedgjøringen av norsk samtidskunst):

Truls Ramberg (Aftenposten):

Melgaard er overveldende gjennom sin kraft og ekspressivitet, og gjennom sin tekniske utførelse. …… De nye bildene tar oss, i likhet med hans tidligere, med på en vandring ned i begjærets forbudte soner, nærmere bestemt til et skumringsland på grensen mellom seksuell ekstase og fysisk og psykisk lidelse. På tross av at mange av motivene til Melgaard er direkte frastøtende, fremstår bildene totalt sett som svært visuelt besnærende, takket være Melgaards overlegne fargesans og komposisjonsmessige teft. ….. Kombinasjonen av visuell intensitet og tematisk substans gjør denne utstillingen sterkt severdig.

Mona Pahle Bjerke (NRK):


Melgaard er verdensberømt. Han er utskjelt og feiret, og regnes i dag nærmest som en levende legende i det norske kunstlivet. ….. Her får vi innblikk i et univers preget av rå drift. I de seksuelle eksessene som skildres finnes en sårbar spenning mellom en ekstatisk fryd og en mørk, aggressiv kulde. … Melgaard dyrker og utforsker det fremmedartede og eksotiske. I sine arbeider fremhever han det tøylesløse, grenseoverskridende individ som motsetter seg samfunnets konvensjoner. …. I denne begeistrende mangfoldige presentasjonen av en av våre fremste samtidskunstnere, er aggressiviteten og lidenskapen en blodrød tråd som binder det hele sammen.

Tommy Olsson (Morgenbladet):

fornøyelig å se oppstæsja vestkantkoner stå og måpe over den brutale homoerotiske slagmarken som bestandig har vært Melgaards egen. … Som retrospekt er dette fett nok, vi har mye å forholde oss til som publikum, og utstillingen belyser sider ved kunstnerskapet vi tidligere kanskje bare har akseptert uten å tenke videre over det. Som siste markering fra et sterkt kunstnerskap er det også imponerende, og gir god anledning til å gruble over de spørsmålene som bestandig har ligget her. Som forholdet mellom fakta og fiksjon, voldtekten som metafor og praksis, utenforskapets pluss- og minuspoler, tanke kontra handling og det mulige og umulige i denne driften etter å være nær noen. Romantisk og kynisk, en ligning som ikke kan gå opp og som lar alle stå igjen utbrent og fornedret, lett foroverlent med kokain rundt nesen, amylnitritt i hodet og buksene på knærne.

Trude Schelderup Iversen (kunstkritikk.no) velger å sammenligne Melgaard med Knausgård:

Melgaards kamp går imidlertid ut over det analogiske selve tekstmassen kunne indikere. Disse inskripsjonene bærer preg av handling, en performativ «marking», mer enn representasjoner eller analogier. Og er det ikke her, i likhet med hos Knausgård, snakk om en vending fra det å referere til noe, det å mene noe om noe, til å gjøre noe? Den imiterte Warholske fabrikken (lokalisert i Bushwick i Brooklyn), hvor kunststudenter nitidig og i stort format har malt utgangspunktet for Melgaards overmalende pensel, vitner om et ambisjonsnivå og en monumentalisme som ligner seksbindsverket Min kamp. Vi snakker jo nå om litteraturens og billedkunstens «to store» i 2010.
… Subjektintervensjonen, eller kanskje projeksjonen, som utspilles i Melgaards insistering på å snakke tilbake til tilskueren i form av tekst på maleriet, åpenbart for å unnslippe objektiveringen, har en «can´t go on, I´ll go on»-ambivalsens i seg som også Min kamp demonstrerer.

Nina Marie Haugen Holmefjord (Dagsavisen):

…. han synes de mest etisk uansvarlige kunstnerne nettopp er de som ikke tør å ta opp kontroversielle tema.
Det som imidlertid er sentralt her, er hvordan Bjarne Melgaard fører en kamp med kontroversielle tema, bringer ubehagelige historier til syne, og slik forteller om parallelle virkeligheter av seksuelt begjær, makt, misbruk og nederlag som går langt forbi den mediepolerte, sosialdemokratiske hverdagen vi er vant til å ferdes i.

Homoerotiske, eksplisitt seksuelle, til dels sadistiske og etisk problematiske kunstprosjekter kjennetegner kunstnerskapet til Bjarne Melgaard. Med et særegent, burlesk uttrykk kombinert med ekspresjonistisk råskap, har han gjort seg bemerket som en av våre helt store kunstnere..

5 kommentarer om “En overdose Melgaard

  1. Jens, det skjønner jeg godt. Det uforståelige er denne posisjonen han har, og at det offisielle kunst-Norge ligger langflate. Det undrer meg også at kunstkritikere slipper så lett unna . Tror samtidskunsten har malt seg inn i et avantgardistisk/konseptuelt hjørne hvor de har mistet kontakten med publikum.

  2. Jeg tror kontakten med publikum er der, men på en annen måte enn det man kanskje tenker ville vært naturlig. Den fremstår heller som asymmetrisk til det perverse. Massene er nødvendig for eliten.

  3. Jeg besøkte utstillingen en gang til da det var roligere forhold. Merket meg da de store senere arbeidene hvor assistenter har malt hyperealistisk bakgrunn basert på foto. Så er det Melgaard elementer, stilisert ornamentalt, delvis som raster oppå. I tillegg kommer den kjemiske dagboken med sine tekster som er ganske homohermetiske. Men disse bildene, særlig noen av dem har sterke estetiske kvaliteter. De er rett og slett og slett vakre. Så det er da noe.

  4. Knall, interessant det du skriver. Det er ofte et poeng å gi en utstililng mer tid. Det var ikke mange på utstillingen når jeg var der, så rolig nok – sånn sett. Men jeg oppleve det ikke interessant. Det var ikke nok til å vekke min interesse – eller » invitere meg inn». Synesjeg ble bombardert og at de estetiske kvaliteteneikke på noen måte var åpenbare. Ikke nok å kjøre ut det ekspressive. Rått og energisk, men uformidlet, også materialbruken. Jeg er også opptatt av de maleriske og formale problemstillingene som jeg ser Cecilie Nissen nevner på bloggen din, men ser det det altså i tilfellet Melgaard helt annerledes. 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s