Musikkindustriens konstante nedtur

Hva skyldes musikkindustriens konstante nedgang i salget av musikk? Industrien selv hevder det skyldes piratkopiering. Vel, hvis man ser på problemet med veldig smalt fokus, er det sikkert riktig. Men hvis man løfter blikket litt, og ser utviklingen i sammenheng med utviklingen i teknologi, blir bildet mer nyansert.

Kort beskrevet, kan man vel si at industrien fremstår som lite villig til å tilpasse seg de endrede rammebetingelsene og mulighetene som digital musikkdistribusjon gir. Et eksempel: I dag kan jeg kjøpe det som jeg selv anser for å være en av de beste platene i 2009, Antony & The Johnsons The Crying Light i CD utgave på platekompaniet.no for 79,50. Hvis jeg vil kjøpe MP3-utgaven på samme sted, er prisen den samme! Nå skal det nevnes at det akkurat nå er tilbud om halv pris for MP3 hvis man oppretter kredittkortavtale – men jeg oppfatter ikke dette som et varig tilbud.

For meg virker det som om prisnivået legger opp til at musikk primært distribueres gjennom musikkbutikker i form av CD’er. MP3 filer, om ikke krever fysisk produksjon av CD’er, distribusjonsapparat eller fysiske butikker, synes ikke å ha et prisnivå som lar brukeren dra fordel av de innsparingene som digital distribusjon medfører.

Men det kan virke som om industrien ikke helt er villig til å ta konsekvensen av at verden har endret seg. Av og til får man inntrykk av at de helst ville stengt ned Internett og fortsatte å gjøre som de alltid har gjort – trykke opp CD’er og sende disse ut.

David Byrne, tidligere vokalist i Talking Heads, har uttrykt det det slik:

«There was another piece in the Times today about yet another 20 percent drop in CD sales. (Are they running the same news piece every 4 months?) Jeez guys, the writing’s on the wall. How long do the record execs think they’ll have those offices and nice parking spaces? (Well, more than half of all record A&R and other execs are gone already, so there should be plenty of parking space). They, the big 4 or 5, should give the catalogues back to the artists or their heirs as a gesture before they close the office doors, as they sure don’t know how to sell music anymore. (I have Talking Heads stuff on the shelf that I can’t get Warner to release.) The «industry» had a nice 50-year ride, but it’s time to move on. Luckily, music remains more or less unaffected — there is a lot of great music out there. A new model will emerge that includes rather than sues its own customers, that realizes that music is not a product in the sense of being a thing — it’s closer to fashion, in that for music fans it tells them and their friends who they are, what they feel passionately about and to some extent what makes life fun and interesting. It’s about a sense of community — a song ties a whole invisible disparate community together. It’s not about selling the (often) shattered plastic case CDs used to come in»

En kommentar om “Musikkindustriens konstante nedtur

  1. Vi har jo en parallell utvikling når det gjelder trykte medier. Man kan lure på hvor lenge vi f. eks. skal holde på med den utrolig ressursødende papir- og spesielt avisproduksjonen. Noe mer flyktig og kortvarig produkt enn aviser skal du lete lenge etter.

    Likevel tror jeg spådommene om de «gamle» mediers nært forestående død er sterkt overdrevet. Negangen vil nok forstette, men bransjens død tror jeg ikke er nært forestående. Årsaken til dert er at for mange vil det fortsatt en ekstra nytelse å fysisk holde et produkt i hånden som man kan ta og kjenne på – i telleg til å se og (for CD’enes del) lytte til.

    Det kan selvsagt hende jeg er blant en utdøende rase musikk-elskere. Jeg har f. eks. en anselig vinyl-samling som jeg steller pent med, og stadig lytter til på min nyinnkjøpte platespiller.

    Jeg drister meg likevel til å spå at vi fortsatt i mange år vil ha alterntative mediter tilgjengelig – både når det gjelder musikk og trykte medier. Det moderne mennesket ser verdien i det å ha variasjonsmuligheter – selv om de ønsker den digitale utviklingen velkommen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s