Forsvinner Dagbladet?

Nye nedskjæringer i hardt prøvede Dagbladet: Nesten 50 stillinger skal bort. Fra før  er det lite journalistiske ressurser igjen   – nå krymper det ytterligere.  Allerede nå er det underlig tomt i de to etasjene i avislokalene i Havnelageret ved Operaen – hvordan blir det med 50  færre? Godt orienterte kilder tror det bare er et spørsmål om tid før Dagbladet gir opp hverdagene og bare blir et helge-alternativ. Opplagsfallet har vært dramatisk de siste årene.

Dagbladet er hardt rammet, men også VG, Dagsavisen osv. merker nye tider med færre aviskjøpere. Men dette er ikke nytt. Internasjonalt har i virkeligheten aviser mistet innflytelse og opplag siden 1920-tallet, da først radioen, så TV, så internett kom. Men opplagsnedgangen skjøt virkelig fart fra ca år 2000. Det ser ut som det er lite å gjøre med dette.Yngre konsumenter er ikke interessert i avis, og redaktørene har lite å stille opp med.

Er det et problem at avisene forsvinner? Tja, det er det vel ikke  hvis det ikke betyr at kvalitetsjournalistikk også blir borte. Hva er kvalitetsjournalistikk? Vanskelig å definere. Det er faktisk blitt vanskelig å definere hva en journalist er i bloggingens tidsalder. Journalistikk er blitt en aktivitet, ikke en profesjon. Vi får håpe at kvalitet består, men det er ingen selvfølge. Selv vil jeg beklage den dagen vi har mistet New York Times, Economist og der Spiegel. Men – kanskje er det slik at det ikke er så mange andre som synes det er bekymringsfullt at slike stemmer forsvinner.

2 kommentarer om “Forsvinner Dagbladet?

  1. Etter det jeg har hørt, er det de tabliode avisene som lider mens det vi vil kalle kvalitetsaviser gjør det bedre. Det som kan skje er derfor at vi blir kvitt den elendige journalistikken (naken greve jager neger med øks) mens den gode består og kanskje til og med får bedre kår.

  2. Nå faller alle aviser i opplag, kvalitet eller ikke. Lokalaviser synker saktere, men de synker, og leserne blir eldre. Og i tillegg sliter de med annonseinngangen. En del av inntektsbortfallet er strukturelt, fordi annonsepengene flyttes over på internett. Og de kommer aldri tilbake igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s