Tak på utslipp fra flytrafikk i EU fra 2012

I September offentligjorde den internasjonale organisasjonen for flytrafikk (International Air Transport Association) at de har satt seg som mål å redusere utslippene fra flytrafikk med 50 prosent innen 2050 sammenlignet med 2005 utslipp. Det er jo lett å love noe som er så langt fram i tid!

Men hvorfor gidder de i det hele tatt å sette et slikt mål? Sannheten er at de prøver å sette sitt eget mål for å slippe unna EUs sannsynligvis strengere mål.

For faktum er at all flytrafikk inn og ut fra EU-land (også utenlandske flyseskap!) skal dekkes av EUs kvotehandelsystem fra 2012. Det betyr i praksis at flyselskapene har et tak på hvor mye CO2 de kan slippe ut. Heia EU!

For eksempel kommer et fly fra United Airlines som flyr fra Washington D.C. til Paris, og så videre til Beijing, til å være dekket av EUs kvotehandel. Det betyr at de kan slippe ut en begrenset mengde CO2. Dette vil jo ikke United finne seg i. Derfor vil de heller sette sitt eget reduksjonsmål – i 2050.

EU er nå i gang med å samle inn historiske utslippsdata for å sette kvotetaket. Det kritiske er å sette kvotetaket slik at de må redusere utslipp. Settes kvotetaket for høyt (over de faktiske utslipp) forsvinner insentivet til å redusere utslippene fullstendig…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s