Vinter i hagen

VinterhageJeg har siden i vår hatt noen innlegg her på Dyadebloggen om dyrking av nyttige og sunne vekster du skal ha flaks for å finne i butikken, så som grønnkål, svartkål, knutekål og mangold. Nå er det på tide med en avslutning. Vinteren begynner å komme, men fortsatt går det an å høste inn frostsikre vekster som grønnkål og svartkål. Bildet over er tatt 1. november, og den første snøen hadde nettopp kommet i hagen min, som ligger omtrent 450 meter over havet et par timers kjøretur fra Oslo hvor jeg bor. Så nå har jeg høstet inn det meste av grønnkålen og svartkålen, forvellet og frosset ned. Begge disse vekstene tåler frost, og blir bare litt søtere og mildere på smaken etter å ha vært frosset, så egentlig kunne jeg bare lagt dem i fryseren uten forvelling, men da ville de tatt mer plass og vært mer utsatt for uttørking.

Vintermangold
En forfrossen men fortstatt sprek mangold

Mangold hadde jeg høstet inn tidligere, den tåler ikke så mye frost – trodde jeg. Men så oppdaget jeg en plante jeg hadde satt i en krok av hagen med skrinn jord, og som jeg helt hadde glemt. Og den viste seg å ha klart seg aldeles utmerket, til tross for temperaturer ned i 7 minusgrader.
Fortsatt står det igjen et par grønnkålplanter som jeg kan ta neste gang jeg er der. De holder fram til jul, hvis ikke rådyrene eller elgen kommer og forsyner seg.

Og nå er det snart på tide å tenke på neste vår, samt spekulerer på hvorfor ingen profesjonelle grønnsakdyrkere dyrker grønnkål her i landet. Det er vanlig handelsvare i andre land. I USA finner du ferdig oppkuttet grønnkål plastpakket i grønnsakdisken, og under et besøk i New York nylig fikk vi servert stekt tofu nydelig anrettet på en seng av grønnkål på restauranten «Vegetarian Ginger» i Montague Street i Brooklyn.

En kommentar om “Vinter i hagen

  1. Vemodig å se de står der, og utrolig å tenke på at de er supre å bruke selvom de har fått et lett melisdryss av sne på seg. Greit med «naturlig fryseboks» her nord. Det er i grunnen rart ikke de ikke oppfattes som «eksotiske» når de klarer seg så fint i kulda.

Legg igjen en kommentar