Åpenhet 2: Om Barbra Streisand, vinterjakker og Varg Veum

All publicity is good publicity heter det, og hvor trist Barbra Streisand er fordi hun har fått sitt eget internettfenomen oppkalt etter seg vites ikke. Barbra Streisand effekten refererer seg til når en person forsøker å hindre informasjon om ett eller annet å være tilgjengelig, bare for å se at dette slå tilbake og forårsaker informasjon til å spre seg mer og raskere enn hvis vedkommende hadde sittet stille.

La Streisand prøvde å stoppe publiseringen av et bilde av huset sitt på klippetoppen i Malibu. Direktør Guttorm Pettersen i SF Norge har nå i skrivende stund «gjort en Streisand» i forhold til SF Norge sine markedsføringsmetoder og startet en debatt på Twitter.

Bakgrunnen er at den samme Pettersen sendte en forespørsel til klesprodusenten Stormberg med forespørsel om de var interessert i produktplassering i den nye filmen om Varg Veum. Dette vil innebære at f eks. Varg Veum eller en annen sentral rollefigur går med Stormbergs jakker i filmen. Stormbergs daglige leder Steinar J. Olsen er en ivrig bruker av twitter og  Facebook, og la forespørselen ut på twitter for almen diskusjon. Guttorm Pettersen likte dette dårlig, og har senere truet med replesalier. Hvordan vet vi dette? Gjett en gang: Olsen blogget / Twitret, og så var det igang.

Det er ikke vanskelig å forstå at SF Norge liker dårlig å få brettet ut i offentligeheten hvordan de jobber med produktplassering, her fra en kommentar på Olsens blogg:

Jeg forstår godt SF Norges administrerendes tanker om at dette kommer ut. Dette avslører jo på sett og vis hvordan de jobber for å få inntekter til sine prosjekter. Jeg antar de ikke liker dette fordi de kanskje synes dette ikke ser spesielt «pent» ut for utenforstående. At det er blitt offentlig kjent at Stormberg var ønsket, gjør jo også at de neste på listen ikke vil føle seg like «attraktive». Jeg forstår de uheldige konsekvensene for SF Norge…

Det er et åpent spørsmål hvor sympatisk det er å henge folk ut på den måten som Olsen jo gjør.  Det er en klar tone på Twitter at enhver som prøver å holde noe skjult er en «baddie», mens det å offentliggjøre noe «hemmelig» får begeistrede tilrop. På den annen side viser historien at det at det offentlig rom er blitt mer komplisert, og hvis man ikke ønsker at noe skal offentliggjøres så må det sies utrykkelig fra på forhånd. Det spørs om dette ikke grunnleggende er en sak hvor SF Norge ikke har gjort hjemmeleksen sin godt nok.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s