Trafigura gir etter for Twitter-press

Trafigura, verdens tredje største oljehandler, har vært i hardt vær i det siste. De har måttet betale store erstatningssummer for et giftutslipp i Elfenbenskysten og de var involvert i giftutslippet i Sløvåg i 2007. Selskapet har vært agressive i å stoppe pressen i å skrive om sakene. I går kveld prøvde de å stanse the Guardian fra å publisere et spørsmål i det engelske Parlamentet som berørte lovendringer knyttet til selskapets forsøk på å stanse publiseringen av saken i Elfenbenskysten. Guardian publiserte at de ikke kunne gjengi annet enn hvilket lovfirma som var involvert, og dermed spredte nyheten seg som ild i tørt gress på Twitter, og #trafigura føk til tops på trendlisten til Twitter i løpet av morgenen- noe som genererte mer negativ PR enn noen parlamentariske spørsmål ville gjort.

Saken er interessant utover Trafigura. Den viser en klar endring i måten vi kommuniserer på. For 10 år siden ville en slik mediestorm brygget opp via epost, og sannsynligvis tatt noe mer tid. Trafigura saken sto i full fyr 8 timer etter at Trafiguras advokater sendte sin «gagging order». En epost storm tok som regel i det minste et par dager. Les mer på WallStreetJournal.com.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s