Enda feitere av fett

Kanskje ikke noe stor sensasjon. Men det kan være mer komplisert enn du tror. Fett finner veien til hjernen, og der kan det gjøre flere ting. Ikke bare kan et kosthold med høyt fettinnhold virke sløvende og  gjøre det vanskeligere å trene. Nå viser det seg at det også får hjernen til å gi cellene i kroppen beskjed om å ignorere hormonene leptin og insulin som regulerer apetitten. Og dermed fører fettspising til at man får bedre apetitt, slik at man spiser enda mer og legger på seg.

Det er i alle fall det en forskergruppe ved University of Texas har funnet ut. De hadde en mistanke om at fett kunne påvirke hjernen, og bestemte seg for undersøke dette. De tvangsforet rotter og mus med forskjellige fettyper, dels ved å fore dem med sonde i magen, dels ved å sprøyte fettet direkte inn i blodet eller direkte inn i hjernen. Da fant de at mettet fett, i dette tilfellet palmitinsyre, førte til at mekanismen i kroppen som skal gi beskjed om at nå har du fått nok mat ble svekket.

Men dette skjedde ikke når dyrene ble foret med umettet fett. Palmitinsyre er en av de mest vanlige mettede fettsyrene, og finnes særlig i smør, ost, melk og kjøtt, ved siden av palmeolje.

Dr. Deborah Clegg, som er hovedansvarlig for undersøkelsen sier:

“What we’ve shown in this study is that someone’s entire brain chemistry can change in a very short period of time. Our findings suggest that when you eat something high in fat, your brain gets ‘hit’ with the fatty acids, and you become resistant to insulin and leptin, Since you’re not being told by the brain to stop eating, you overeat.”

She said that in the animals, the effect lasts about three days, potentially explaining why many people who splurge on Friday or Saturday say they’re hungrier than normal on Monday.

Slanking og overvekt er kanskje enda mer komplisert enn man skulle tro, selv om noen får det til å virke enkelt.

10 kommentarer om “Enda feitere av fett

  1. Ja dette stemmer om man i tillegg har en stor andel av karbohydrater i sin kost. Hvis man kutter ned på karbohydrater til ett minimum (la oss si under 60 g karbo/dag), så har fett den egenskapen at den metter mye. Forskere er egentlig ikke noe å høre på, særlig hvis de bestemmer seg på forhånd hva resultat skal bli. «Jeg mener at fett gjør at folk spiser mer enn de burde og ikke gidder å trene. Dette akter jeg å vise i ett studium»
    🙂

  2. Det er så mange faktorer som påvirker helsen i kostholdet og ett eller annet sted må man begynne å lete, det er ingen som begynner med de vanskeligste problemstillingene. Så får tiden og den voksende bevismengden vise hva som «egentlig er sant» på sikt. På det grunnlaget taler ikke tiden for det du sier Ola – det har vært forsket på i for kort tid og det er ikke nok studier om det.

  3. Jeg stusser over konklusjonen når forsøksdyrene er blitt tvangsforet. I slankesammenhenger er vel teorien at man ikke blir feit av for eksempel smør fordi man ikke kan spise mye av det. Det man blir feit av, er junkfood, brus, snacks og slikkerier.

  4. Dette var ikke en undersøkelse av slanking. Det var en undersøkelse av hvordan forskjellige typer fett virker inn på hjernen. Derfor måtte man ha kontroll på hvor mye fett forsøksdyrene fikk, og hvordan de fikk det.Og hvis man bare hadde blandet fett i maten ville man ikke hatt full kontroll. Derfor ble dyrene enten tvangsforet med fett direkte i magen, fikk det sprøytet inn i en hovedpulsåre eller direkte i hjernen. Og det viste seg altså at virkningen på hjernen var den samme uansett hvordan fettet ble tilført, men virkningen var avhengig av hvilken type fett det var. Og det viste seg at fett av den typen man finner i melkeprodukter og kjøtt blant annet førte til økt insulinresistens, mens umettet fett, som man blant annet finner i de fleste planteprodukter, ikke hadde denne virkningen.
    Her kan det også være at poeng at den ugunstige fettsyren palmitinsyre også finnes i palmeolje (det er der den har navnet sitt fra – «palmic acid»). Og palmeolje brukes ofte i frityrolje, og derfor finnes den ofte i slikt som pommes frites og potetchips, selv om det nå begynner å komme potetchips som er framstilt også med andre typer olje.

  5. Jeg fant ikke linken til selve forsøket?

    Noen ganger har studier fått pepper fordi forsøkdyrene får for ensidig kost. F.eks. et museforsøk der det ble brukt en eneste genmanipulert matsort og absolutt ingenting annet over en lengre periode – og det ble brukt til å si at det er skadelig å spise genmanipulert mat. Det er skadelig å bare spise en eneste matvare også….

    Ola påstår på en måte det motsatte her – at ensidig kost er bra i dette tilfellet. Det KAN være et poeng. Ellers bekrefter forsøket det min tidligere veileder pleide å si: «Det er ikke ett fett…..»

  6. …og ellers bør man i tilfelle passe seg ekstra for asiatiske hurtignudler – de man kjøper i små firkantete pakker med en hard blokk av nudler som blir lange og krøllete etter et par minutter i vann – de inneholder masse palmeolje…..

  7. Mange av skelettene på cat-walken bruker atkins diett for å slanke seg til beinrangler hehe
    Det var en feit mann som var veldig dårlig pga fedme, han hadde dårlige blodverdier, følte seg dårlig og trodde han ikke ville leve mer en noen år. Han hadde prøvd mye, men alt snudde seg når han sluttet å spise karbohydrater. Dette var i en norsk avis, og han hadde skrevet bok om det.

    Det er sukker i mye fler matvarer enn vi kan tenke oss, og det er svært vanskelig å slutte å spise karbohydrater fordi nesten alle matvarer inneholder dette i store mengder. Men sjekk blodverdiene dine hos legen om du skal prøve atkins for å være sikker.

    http://24022.vgb.no/?p=400866
    Her er det link til et foredrag om sukker, og fruktose. Ikke rart amerikanere er så fete kanskje, lav utdanning, dårlige holdninger og mye fruktose. Sist generasjon lagde mat hjemme og det var ikke vanlig med fast-food. En ting til er at en av fem arbeidsplasser er sittende kontorjobber, men siste generasjon var det bare en av fem. Skal man vinne mot fedmen (mange som ønsker at de var slankere!) må man ordne i alt dette.

  8. Jeg driter i om noen forskere i texas har funnet ut at fett sløver hjernen og gjør det vanskligere å trene. Faktum er at siden vi i norge har fått våre impulser, matvaner og til dels også kultur fra USA etter 2.verdenskrig, så har vekten skutt i været. At befolkningen i USA er fetere enn oss nordmenn skyldes kun en liten dødtid mellom landene. Vi er på vei dit USA er nå, bare at vi ligger noen år etter.

    Problemet med kostholdet som vi har fått fra USA, er at det inneholder MYE sukker, fruktose, maisstivelse, usunne fettyper og annen gift i form av tilsetningsstoffer. søk f.eks på MSG på youtube.

    Jeg er født i 1981, og var et normalt barn, helt til jeg begynte på skolen og hadde med meg saft, o-boy osv som drikke til nistepakken min. Jeg fikk høyt blodsukker, som raskt dalte igjen. Dette gjorde at jeg satt igjen med et sukkersug som kun kunne fjernes med mere sukker. Jeg ble rastløs, sur, grinete, utrygg og alt som ellers hører med til abstinens. Litt rart egentlig å bli tilnærmet narkoman som 7-8 åring.

    Vekten gikk sakte men sikkert oppover. 20 år senere veide jeg 118kg, og er 176cm høy. Dette sier BMI-skalaen er sykelig overvekt / Fedme klasse 2.

    Etter at jeg sluttet med sukker, mel, poteter og andre kilder til raske karbohydrater, har jeg beveget meg gjennom flere klasser på BMI-skalaen og er nå bare litt overvektig. Jeg har gått ned 30kg siden juli 2008, og har aldri hatt så mye energi. Jeg hadde tidligere veldig store problemer med å stå opp om morgenene, så store problemer at det gikk utover både skole og jobb. Jeg var en taper kort fortalt.

    Etter at jeg kuttet karbohydrat og usunne fettyper, har jeg altså slanket meg 30 kg, klarer å stå opp om morgenene, komme meg på forelesningene på høyskolen, har kondisjon nok til å jogge 5km når det måtte passe, og sist men ikke minst jeg føler meg veldig bra. Jeg føler for første gang i livet at jeg har kontroll på kroppen min og meg selv.

    Oppsummering: Sukker er som narkotika og usunne fettyper er dårlige greier.
    Drit i hva ekspertene sier og ta kontrollen selv. Hvis rådene fra ekspertene ikke virker, prøv det motsatte en stund. Pass for all del på at du lærer av de tingene du prøver, lytt til kroppen. Eksperimentering uten læring er bortkastet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s