Grønn mat

Pastaskruer med grønne blader, bønner, squash og fetaost
Penne med grønne blader, bønner, squash og fetaost

Stort sett har vi lite tradisjon for å bruke bladgrønnsaker annet enn til salat her i landet. Det eneste unntaket er kanskje spinatsuppe. Her kommer noen oppskrifter på hva du kan bruke bladgrønnsaker til, og da de jeg har skrevet om i innlegget Hagenytt over dette innlegget. Får du ikke tak i de jeg har skrevet om her (du må stort sett dyrke dem selv) kan du bruke spinat. Eller plukke brennesle til våren.

Mangold
Mangold kan nesten sies å være to grønnsaker i en. Selve bladet og den tykke bladstilken kan skjæres fra hverandre og brukes hver for seg. Bladet har kort koketid kan brukes på samme måten som spinat, Bladstilken er litt saftigere, og trenger litt lenger koketid, og den litt seige membranen utenpå kan med fordel trekkes av med en skarp kniv.  Men begge kan forresten brukes rå i salater.

Grønnkål/svartkål
Dette er forskjellige varianter av kål som ikke danner hoder. Grønnkål var vanlig å dyrke i kjøkkenhager på den tiden jeg vokste opp, men i dag er den ikke så ofte å se, og enda sjeldnere å få kjøpt, og da til høy pris. Svartkål er enda grønnere, så grønn at den nesten er svart, og er vanlig blant annet i Italia, men stort sett ukjent her i landet. De kan stort sett brukes om hverandre, så det jeg skriver nedenfor om grønnkål gjelder også for svartkål. Grønnkål har en kraftigere fiberstruktur, og trenger lengre koketid enn mangold for å bli myk, men jeg synes det bare er fint at den gir litt tyggemotstand.

Noen forslag til bruk
Suppe
De passer bra til bruk i supper. Den italienske suppen Ribollita kokes blant annet på svartkål, og det finnes tydeligvis mange varianter. I oppskriftene som er å finne på nettet brukes det ofte både svartkål og mangold. Jeg laget nettopp en forenklet variant som til én person besto av noen blad med svartkål, litt oppskåret vanlig hodekål, en oppskåret potet og en halv boks tomatbønner + litt olje, krydder og vegetarbuljong, og nok vann til at det ble omtrent en halv liter. Jeg startet med å frese svartkål og hodekål i olje med pepper, tilsatte poteten og vann og lot det koke litt. Så tomatbønnene, og til slutt buljong og noen sukkererter. Og sammen med en salat og et par rundstykker ble dette ble dette nok til en mettende middag.
En annen variant er å lage en jevnet suppe à la spinatsuppe. Her passer det kanskje best med bare mangold, brukes grønnkål bør den nok være finhakket. Husk at suppe kan være slankemat.

Pasta
pastaråstoffHer har jeg brukt ingrediensene på bildet til høyre. Grønnkål, mangold, en squash og noen grytebønner og ferdigkokt pasta. Squashen er en krookneck som jeg kjøpte frø til i USA, men vanlig squash går like bra. (Krookneck ser ut til å vokse bedre enn annen squash jeg har dyrket, men jeg vet ikke om frøet er å få kjøpt her i landet. Men en bekjent som kjøper frø på postordre fra Sverige kunne fortelle at den i alle fall var å få tak i der.)

Alt hakkes opp, og så wokes det raskt. Grønnkålen først, så tilsettes mangoldstilkene, så mangold, så squash i biter og bønner og pasta til slutt. Pass på å ikke svi bladene, tilsett kanskje et par skjeer vann på slutten, men ikke kok det for mye. Squashen skal bare være gjennomvarm og fremdeles fast. Saltes og krydres etter ønske. Resultatet som vist på bildet øverst i dette innlegget.

Lettvint pastaform
FerdigratinertpastaFres grønne blader (grønnkål, eller mangold eller blanding) så mye at bladene faller sammen Bland det med kokte pastaskruer og en boks tomatbønner. Strø ost over og sett i ovnen til gratinering.

I oppskriftene over har jeg brukt tomatbønner, men det skyldes latskap og dårlig planlegging. Jeg kunne brukt kokte bønner og hermetiske tomater. Det tar egentlig ikke så mye mer tid å koke bønner, men da må de legges i bløt dagen før. Og bløtevannet bør skiftes noen ganger for å vaske ut de stoffene som har en tendens til å gi gass i magen. Hvis du først koker bønner kan du lage en stor porsjon og fryse ned.

Grønn pai
GrønsakpaiLag en paibunn. De fleste oppskrifter inneholder ganske mye smør, og det er kanskje det letteste å få til. Selv prøver jeg å unngå for mye mettet fett i maten, og jeg har funnet ut at det går fint også med olje, særlig hvis det brukes en blanding av hvetemel og havregryn. En fremgangsmåte som ser ut til å fungere bra og gi en sprø paibunn er å kjøre det tørre i en matmølle og langsomt helle på olje (jeg bruker rapsolje) til det blir litt kornete. Og så vann til deigen henger sammen. Trykk paibunnen ut i en paiform.

Fres grønne blader i litt olje til de faller sammen. Bland dem med mager Kesam og Cottage cheese, krydre med salt og pepper og fyll i formen. (Mager kesam koagulerer ved oppvarming. Fet kesam inneholder mindre protein og koagulerer dårligere.) Legg tomatskiver og biter av mozzarella på toppen og stek til den blir gylden
Variant: Bland de grønne bladene med myk tofu i stedet for kesam og cottage cheese. Bruk gjerne en matmølle for å finfordele blandingen. Smaksett med tomatpuré, salt og krydder. Se også oppskriften på Tofu-spinatpai her.

Pizzaruller
Denne oppskriften er hentet fra boken Godt grønt, og ble skrevet lenge før Stabburet lanserte sine kjøttfylte Grandiosa Pizzasnurrer som en nyhet.

900 g hvetemel
6 dl vann
50 g gjær eller en pakke tørrgjær
litt olje
l boks hermetiske tomater
50 g tomatpuré
Pizzakrydder, sukker, salt, pepper
ca 250 g mangold, gjerne hele blad med stilk.
300 g revet ost

Lag vanlig gjærdeig og la den heve. Tøm tomatene i en kjele, knus dem, tilsetter tomatpuré, krydder, litt salt og et par teskjeer sukker og lar koke på svak varme til volumet er redusert til ca 2/3. Smak til med salt, pepper og sukker og la stå og kjøle seg

Skjær det grønne på mangolden fra stilken og trekk av hinnen på stilken. Hakk det grønne middels fint og skjær stilken i tynne strimler. Varm litt olje i en kjele, tilsett mangolden og la surre noen minutter.
Nå bør deigen være klar til å kjevles ut i en tykkelse på 0,5 – l cm og en bredde på ca 40 cm. Dekk den med tomatsaus, mangold og revet ost, men la den ene siden være fri i ca 10 cm bredde. Rull sammen fra den andre siden, skjær i 3 cm tykke skiver som legges på bakepapir på stekeplate og stekes i ovn i ca 20 minutter ved 220 grader. Hold øye med dem så de blir passe stekt. Du kan bruke grønnkål i stedet for mangold, da blir det litt mer å tygge på. Dette blir en stor porsjon, men den kan fryses og varmes i mikrobølgeovn som sunn hurtigmat.

Fylt squash
SV400419Del en squash i to og hul den ut. Stek squash-kjøttet sammen med grønne blader og sopp. Tilsett gjerne noen bønner. Fyll det tilbake i skallet på squashen, strø over ost og gratinér.

Flere oppskrifter?
Søk på nettet. På engelsk heter mangold «chard» eller «swiss chard», grønnkål heter «kale» eller curly kale, svartkål kalles «black leaf kale» (og cavolo nero på italiensk).

One thought on “Grønn mat

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s