It’s the technology, stupid

VG/Aftonbladet melder at gjengen som startet Pirate Bay er stevnet igjen, denne gangen av en samling filmprodusenter. Det er ikke vanskelig å forstå, produsentene har gått glipp av millioninntekter som et resultat av fildeling på internett. Eller sagt på en annen måte: De har gått glipp av millioninntekter fordi de ikke har forstått hva internett faktisk betyr for distribusjon av film. Samtidig skriver de norske komponistene Geir Bøhren og Bent Åserud i Aftenposten:

Hvilken annen næring kune ha blitt utsatt for et lignende massivt ran uten at justisministeren hadde løftet en finger?

Man kunne også spørre seg: Hvilken annen gruppe opphavsmenn har latt sine interesseorganisasjoner sitte på gjerdet og se teknologien løpe fra dem fortere enn fanden på flatmark? Og: Hvor lenge skal komponister, forfattere, regissører og utviklere la distributørene tviholde på en gammel forretningsmodell som var svært gunstig for – ja nettopp – distributørene, når det finnes nye modeller som kunne ha pløyet penger rett til opphavsmennene uten mellomledd?

Norske politikere har sovet i timen i de mer enn ti årene fildelingsteknologien har vært tilgjengelig. Det samme har svenske, britiske, tyske, franske, kanadiske, australske og amerikanske politikere. Hva kineserne har gjort er av mindre betydning, for de er ikke spesielt opptatt av å beskytte opphavsretten til sine kunstnere.

Som ventet retter herrene Bøhren og Åserud skytset mot Telenor og andre leverandører av infrastruktur. På samme måte som filmselskapene går på Pirate Bay. Det er trangsynt, tilbakeskuende og lite konstruktivt.

Som nevt her på bloggen tidligere:

  1. Fildeling har kommet for å bli. Steng Pirate Bay og tyve nye spretter opp.
  2. Telenor og andre nettleverandørere har intet ansvar overhode for hva linjene deres brukes til.
  3. Distributørene burde selv tilby innholdet sitt som filer fra egne nettsider. Husk NRKbeta-doktrinen: The only way to control you content is by being the best provider of it.
  4. Politikerne må jobbe globalt for å finne gode løsninger for å tilgodese opphavsmenn og -kvinner. En fast, årlig bredbåndsavgift på linje med det som i dag eksisterer for hjemmekopiering av bøker kan være en mulig vei å gå.

Jeg har en snikende fornemmelse av at dette sirkuset kommer til å fortsette i minst fem år til før de store distributørene og politikerne forstår hva slags løsning som skal til. I mellomtiden kommer vi til å se forurettede kunstnere, sinte filmstudioer og stengte fildelingssaits en masse. The show must go on.

4 kommentarer om “It’s the technology, stupid

  1. Du fremstiller det som at det er åpenbart for alle andre enn distributørene og politikerne forstår hva slags løsning som skal til. Hva med å dele hva du mener det er bransjen overser?

    Å bare klage på «motparten» er akkurat like reaksjonært og lite konstruktivt som det du anklager bransjen for å være, og tilhengerne av fri fildeling har et like stort ansvar for å løfte diskusjonen og utviklingen videre.

    Et uomtvistelig faktum som sjelden diskuteres er den herlige ironi at utstrakt piratvirksomhet som det TPB representerer også bidrar til å sinke/stoppe utviklingen av nye salgskanaler og markeder. De nye tjenestene må også konkurrere med gratis, som er en særdeles vanskelig og risikofylt øvelse. «Boikotten» i form av å forsyne seg gratis blir således også en boikott av de markedene som du og mange andre mener er så enkle å skape.

    Men du har rett, denne debatten kan fort komme til å foregå i ytterligere ti år. Men du tar feil i at det bare er bransjen som må komme med innrømmelser. Det er inngått mange flere kompromisser av bransjen de siste ti årene enn det er gjort av piratene, som stort sett bruker nøyaktig de samme argumentene nå som da selv om:

    – Kvaliteten er blitt betydelig forbedret
    – Prisene er redusert betydelig
    – Tilgjengeligheten er mangedoblet
    – Kopisperrene er fjernet

    For fem til ti år var punktene over de vanligste argumentene for

    Men etterhvert som bransjen har jenket seg, har man bare flyttet lista oppover.

    Jeg sier ikke at alt er bra nå, men det begyner å lukte syk mor av piratenes argumenter når man ser seg litt over skulderen.

  2. Det ble en feil i innlegget over:

    «For fem til ti år var punktene over de vanligste argumentene for»

    skulle ha vært:

    «For fem til ti år siden var punktene over de vanligste kravene for å begynne å betale for musikk.»

  3. Kongle: Mitt konkrete forslag (det er ikke mitt, men det mest intelligente jeg har kommet over så langt) er en «bredbåndsavgift» som deretter distribueres til opphavrettshavere, muligens via de ulike organisasjonene – slik det gjøres med kopivederlaget i dag.

    Du har rett i at mye har skjedd med tanke på tilgjengelighet og priser for innhold. Men fortsatt er prisnivået for høyt – og det er stadig de gamle distributør-gigantene som tar størstedelen av kaka. Dette vet jeg ettersom jeg selv er opphavsmann.

    I tillegg er i alle fall filmdistributørene for trege med å tilgjengeliggjøre materialet digitalt, dermed er den luke som fildelerne utnytter. Musikksiden kan jeg ikke så mye om.

    Noen av kopisperrene er fjernet. Men fortsatt kan jeg risikere å kjøpe en DVD som spilleren min ikke aksepterer på grunn av noe så latterlig som sone-inndeling. Dette er den typen teknologisk tullball som sender brukerne hodestups til TPB.

    Jeg bruker film i undervisning. Skulle jeg byttet DVDer og ventet på den uendelig lange dramaturgien distributørene har lagt på innholdet, ville forelesningssalen vært tom før jeg kom til første filmklipp. Dermed blir jeg sittende og rippe egne dvd’er for å kunne ha en rimelig god fremdrift på undervisningen.

    Et av hovedproblemene i dette feltet er at det vokser opp en ipod-generasjon som tror at musikk er som luft. Det å få dem til å bli lovlydige og betalende blir en stor utfordring. Det lar seg muligens gjøre. På samme måte som prostitusjon – verdens eldste yrke – nå er utradert i Norge etter den nye prostitusjonsloven.

    Det er for enkelt å dele musikk og filmer med vennene sine. Linjen mellom venner, bekjente og ukjente vil være uklar. Dermed vil det være store juridiske gråsoner.

  4. Det blir mye snakk om svarteper, om hvorfor og om hva, For ikke å glemme tanta til beate…
    Mye av dette vil forsvinne med tiden,
    grunnen blir overgangen til internett 2. der internett blir tildels mer personifisert. Det vil vel forekomme steder som det er idag. Når film og musikk bransjen går til det skrittet dem gjør idag, blir ikke tolmodigheten noe bedre mot dem.
    Når det gjelder fildelere så kunne deet vært en ettertanke for slike kreative sjeler å lage noe som gjør at alle parter blir tilfredstilt, men man kan regne det som vanskelig ettersom musikk, filmbransjen har sittet apatiske å bare sett på utviklingen, Samarbeide er vel et bedre utrykk som dem burde lære seg.

    Alle har vel hørt om DVD Jon å bragdene den gutten var igjennom.
    Hvor sitter han idag ? Ble ikke han tilbudt en kongejobb ?

    Noen vil alltid være smartere enn andre, det hjelper ikke å saksøke fildelere som tilfellet her, hva med andre fildelere, kjenner til mange jeg som er vel så bra som Piratebay, åsså helt ukjente.

    Nei. film og musikkbransjen skyter seg selv i foten nå.
    Resultatet blir at fildelerne går i undergrunnen, å vokser seg større der !

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s