Om å pisse på tanken

VG har lest på nettstedet Wired at det er mulig å kjøre biler på urin, og har oversatt deler av artikkelen.  Jeg har tidligere skrevet om manglende realfagkunnskaper i avisredaksjoner, men det skal jeg ikke gjøre nå. Oversettelsen er stort sett riktig, VG-journalisten har til og med fått med den samme sammenblandingen av elektrisk spenning og energi som også står i originalen. (Det er to forskjellige ting, spenning måles i volt, energi i joule. Men det er en så vanlig feil at jeg har gitt opp å prøve å rette på det. En enda vanligere feil er sammenblandingen av spenning og strøm)
Det dreier seg om forskeren Gerardine Botte ved Ohio University som har utviklet en nikkelbasert katalysator for å spalte urea for å produsere hydrogen. Det er riktig som det står at:

”Ett av de største problemene ved motorer drevet på hydrogen er nemlig at det brukes store mengder energi for å produsere eller utvinne hydrogen.”

Hydrogen kan produseres på mange måter. En av dem er elektrolyse av vann. Da splittes vannmolekylet i hydrogen og oksygen. (Her står det riktig i artikkelen i Wired, men i oversettelsen i VG står det at vann oksideres. Hvis vann ble oksidert, altså inngikk en kjemisk forbindelse med oksygen ville man få hydrogenperoksid, som riktignok kan brukes som oksygenkilde i en rakett, men det er ikke noe drivstoff.) Urea derimot, blir oksidert, så det er riktig som det står. Og når det skjer, spaltes molekylet i hydrogen, nitrogen og karbondioksid, og energien som kreves for å frigjøre hydrogenet er lavere enn energien som trengs for å spalte et vannmolekyl. Men fortsatt kreves det energi for å produsere hydrogen av urea. Så tanken om å montere et elektrolyseapparat i en bil vil kreve at bilen har en energikilde som leverer strøm. Og selv om det finnes en del urea i urin, holder det neppe å pisse på tanken hvis du kjører tom for drivstoff.

Men ideen om å utnytte energien i søppel på en mer effektiv måte enn å bare brenne det er ikke så dum, og det arbeides stadig med dette. Det finnes for eksempel bakterier som kan produsere hydrogen av kloakk, og det viser seg at ved å tilføre litt elektrisk strøm kan effektiviteten økes betraktelig.
Og da kan dette bidra både til å løse problemet med stadig økende mengde søppel og kloakk, og samtidig skaffe drivstoff. Men det løser fortsatt ikke problemet med hvordan man skal kunne oppbevare nok hydrogen i en bil til å få en akseptabel rekkevidde.

3 kommentarer om “Om å pisse på tanken

  1. Tja; 2 300 kilo-calorier, et eg kvar dag

    Dette blir nesten av 2,7 kw/t. Og så brukar jo eg litt av dette, i dei 24 timer eg lever. Det seier seg da at pissinga blir bare litt av dette, og neppe mer.

    Hadde eg vore ei ku med 40 liter mjølk á 4,2% fett. Ja da ville dette ha stilt seg annaleis. Nesten 1 liter «diesel» á 10 kw/t. Og så + alt det pisset da.

    Men saltbatterier, elektrolyse, og ting som er hurtigere en jordens omkalfatringer av energi og biomasse er betinget.

    Vi gjør det i dag; brenner. Solen flytter vatn; vi tapper og demmer. Utenomvera stråler; vi lar det kolidere, osv.

    Men vi onanerer ikke, uten å ha att for det.

    Nett som pressen.

  2. Takk for svar. Hyggelig at du leste det jeg skrev. Jeg har full forståelse for at det ikke er mulig å være ekspert på alt. Det en journalist skal være ekspert på er jo å formidle. Og så får petimetere som jeg noe å pirke på når det skrives om noe som har med vårt fag å gjøre.

    Egentlig synes jeg VG er blitt ganske bra når det gjelder å formidle nyheter fra teknologi og vitenskap. Andre hvor man skulle forvente større fagkunnskaper innen realfag blingser også litt noen ganger. Jeg er av og til innom Sprøytvarsleren (http://28815.vgb.no/) som skrives av en kjemiprofessor ved NTNU, og der har både Teknisk Ukeblad og forskning.no fått gjennomgå.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s