Når historien gjør reklamen ironisk

Nettstedet Consumerist har laget en topp-10-liste over reklamekampanjer som historien senere har gjort svært ironiske. Som dette klippet av James Dean som advarer ungdom mot å kjøre for fort.

Klippet har ligget på nettet en stund, og Consumerist påstår at det er en del av en reklamekampanje. I følge Wikipedia er dette feil. Klippet var ment for en episode av tv-serien «Warner Bros. Presents», men ble aldri sendt. James Dean døde i 1953 i en front-mot-front-kollisjon i en Porsche 550 Spyder. I de mer enn femti årene som har gått siden hans død, er den allmenne oppfattelsen at han kjørte seg i hjel. Men politirapporten viser at han trolig holdt 88 km/t, og at det var føreren av den andre bilen som gjorde feilen.

Men noen av de andre kampanjene er kostelige/morbide, som denne:

unioncarbide

«Science helps build a new India» hilsen Union Carbide. Union Carbide er ansvarlig for Bhopal-katastrofen i 1984, som drepte tilsammen nærmere 25 000 indiere, og som ofte blir referert til som verdens verste industrielle ulykke.

2 kommentarer om “Når historien gjør reklamen ironisk

  1. Jeg grøsser av den Union Carbide reklamen. Så et program der det kom fram at helt alminnelige vedlikeholdsrutiner for lignende fabrikker i vesten ville ha forhindret Bhopal-ulykken. Det at de ikke hadde slike rutiner skyldtes selvfølgelig at de ville spare penger…. Ulykken skyldtes visst en sikkerhetsventil som ikke virket som ingen hadde brydd seg om å teste og skifte ut. Ventilen ville ha lettet på trykket i en tank før det ble farlig høyt. Som om det ikke var ille nok så ble Union Carbide ble solgt til et annet firma som ikke overtok ansvaret for å rydde opp etter Bhopal, så det er ennå ingen som engang har prøvd å gjøre noe for å sanere lokalmiljøet…..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s