Går YouTube konk?

De la ut en 19 sekunders video på nettet 23. april 2005. 18 månder senere hadde Jawed Karim, Steve Chen og Chad Hurley solgt YouTube til Google for 1,76 milliarder dollar. Hvert minutt døgnet rundt lastes det ned 20 timer video på YouTube, verdens tredje best besøkte nettsted med 345 millioner besøk hver måned.

Med det blir  ikke penger av å la oss alle dele våre videoer gratis. I april mente analytikere i  Credit Suisse at YouTube kommer til å tape 470 millioner dollar i år. Reklameinntektene er anslått til 240 millioner dollar, men den summen dekker ikke engang overhead og kjøp av rettigheter til å legge ut biter av tv-show.  I tillegg kommer svære faste kostnader til datakraft og båndbredde.

Eieren Google hadde et overskudd på 1,42 millarder dollar første kvartal i år, og har råd til å la YouTube tape penger. Det er dem som hevder at YouTubes tap gjør seg godt når Google skal forhandle med rettighetshavere til tv, film og musikk.

At YouTube ikke hadde overlevd uten de dype lommene til Google, er et varsel til dem som drømmer om å tjene penger på nettet: Enten lage noe folk er villig til å betale for, eller komme med en så genial ide for gratistjenester at en gigant som Google ser seg tjent med å holde tjenesten gående.

The Independent har mer.

VG melder at også Facebook faller i verdi.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s