Amerikanske småbiler

Skikkelig amerikaner (Ford Edsel fra 60-tallet)
Skikkelig amerikaner (Ford Edsel fra 60-tallet)

Amerikanerne skal bygge en liten bil. Kanskje ikke så dumt, selv om det er en stund siden de skikkelig gode gamle amerikanerne var det vanligste. Det er med en viss nostalgi jeg minnes min 66-modell Mercury Park Lane jeg cruiset rundt i da jeg bodde der et år på begynnelsen av 70-tallet. At den brukte 2 liter på 10 km var ikke så farlig, bensinen var billig. Og det var med en viss tilfredshet jeg tråkket gasspedalen i bånn når jeg fikk grønt lys, og opplevde at Mustangen som hadde stått på sida av meg ble til en lekebil i bakspeilet når mine 330 HK sparket fra og aksellererte to tonn stål. At det ikke lenger var mønster igjen på de nye vinterdekkene etter 10 000 miles var en annen sak.

Men heller ikke i dag er det så vanlig med småbiler. Var der tre uker for vel et år siden, og da vi hentet leiebilen på flyplassen viste det seg at vi hadde fått en SUV, en Pontiac Torrent. Og da jeg klatret opp i den var det med en viss engstelse for hvordan dette skulle gå, jeg som er vant til en Corolla. Men da vi var kommet vel fram til hotellet og jeg kikket ned på parkeringsplassen, oppdaget jeg at «vår» bil på ingen måte skilte seg fra alle de andre.

Typiske amerikanske biler i dag. ("Vår" Pontiac til høyre)
Typiske amerikanske biler i dag. ("Vår" Pontiac til høyre)

Og med mindre finanskrisen blir svært langvarig eller bensinprisene varig høye har jeg mine tvil om en bil som er mindre enn en Civic blir noen salgssuksess, men stemningen snur kanskje. Bensinforbruket til Pontiac’en var forresten bare halvparten av det min gamle Mecury brukte. Men nå tar GM livet av Pontiac. Det tradisjonsrike bilmerket forsvinner ved utgangen av 2010.  Og bilindustrien er under full omstrukturering. Og nå er GM’s konkurs et faktum.

3 kommentarer om “Amerikanske småbiler

  1. Det er som du sier for det meste større biler i USA.
    Det er det folk flest trenger for å transportere seg og sine og fritidsutstyr til barn og voksne. Litt rart det du skriver om motorer i USA. De har faktisk blitt sterkere
    og sterkere de siste årene, også i de japanske modellene som selges i USA. Ved besøk i år hadde
    vi 4 forskellige passe strore leiebiler av type GMC,
    CHEVROLET ,INFINITI og en TOYOTA et par dager.
    De var alle fra 269 hk til 330 hk. Alle brukte godt under
    1 liter pr mil på blandet kjøring og gikk stort sett på
    1/4 gass uansett ! Jeg ser også at i forhold til her har
    bilene motorer som gjør de går svært lett, men har
    kraftreserver nok til gitte situasjoner eller fulllastet bil.
    Det finnes jo også noen Audier o.l i USA, men da er
    f.eks A4 og lignende biler også utstyrt med 3,0 moter.
    Det er jo oså en ny trend at det blir produsert noe 4 syl.
    «sparemotorer» med en vanlig hk på rundt 185 hk.
    (Eks ny Toyota moter) Den store feilen her hjemme er
    at man stadig tror at en liten motor er billigere å kjøre enn en større og tilpasset moter !!, og at en liten bil er
    mar miljøvennlig enn en stor!!? Jeg kan godt ha en liten bil, men må de ha minst 2 ! Husk det er alltid bedre med litt plass ekstra enn litt for lite. Konklusjonen må bli. Kjør stor nok bil med stor nok motor! Kjøp ikke ny bil , men brukt til samme pris.
    Ha en liten bil til lokalkjøring, moped eller elbil, det blir
    jo en ekstra bil, men det er vel slik det skal være i disse miljøtider 🙂

  2. Nå skrev jeg vel ikke noe spesielt om motorstyrken, og når det gjaldt Pontiac’en klarte jeg ikke å finne noen motorstyrke i de papirene som fulgte med, men jeg tror den hadde en tre liters V-6’er, og jeg vil tippe på rundt 200 HK, og brukte nokså nøyaktig 1 liter/mila på blandet kjøring. Det er for øvrig omtrent det samme som andre biler jeg har leid i USA og kjørt langt de siste årene. Unntaket er en Subaru Outback som brukte rundt 0,85. Til sammenligning bruker min Corolla 0,7 i årsgjennomsnitt, 0,6 på langkjøring (1,6 l motor og automatgir). Så det er nok som du sier at an motor som er i stand til å yte mye nødvendigvis ikke bruker mye, det er jo sjelden man tar ut max. Og til sammenligning. Den gamle Mercury’en jeg nevnte innledningsvis hadde en 6,7 l (410 cu-in) V-8’er og forlangte høyoktan bensin. Så motorteknologien har nok også gått framover.

  3. Nå synes jeg store deler av befolkningen i USA er relativt harry. Det har resultert i store motorer, som ofte var ganske primitive. Bilene var store, og med kjøreegenskaper som kun oppfordret til å cruise med. Ikke kjøre aktivt, og følgelig heller ikke være i stand til å utnytte den effekten motoren har. Her jeg bor kalles slike biler en slødde. Med det så menes en stor amerikaner, med normalt dårlige kjøreegenskaper og stor motor/høyt forbruk.

    Men på den andre siden kunne jeg veldig godt tenkt med å ha en TransAm fra tidlig 70-tallet. Selvfølgelig med en V8.
    Men ikke som bil nr 1 til å kjøre mye med.
    Da finnes det mange andre alternativer som kjører bedre og billigere. En BMW for eksempel.

    Leser man statestikk så er over 80% av all kjøring alene og med tom bil. Så i 80% av tilfellene kunne man klart seg med en minibil – hvis man ikke er spesielt feit/stor selv.

    Selv kjører jeg en VW Caravelle, som er regnet som en ganske stor bil i Norge. Men den er gammel, og har liten motor. Kan ikke være mye over 100 HK.
    Den er undermotorisert, og skulle hatt 3-40HK ekstra.
    Nyere modeller kom med en turbodiesel motor, og da ble de bra nok.
    Men jeg kommer meg frem, til en ganske OK pris (alt tatt i betraktning). Ved normal kjøring fra A-B merker jeg ikke noe til det uansett. Men hvis man hadde gått fra 2-300 HK til min Caravelle så hadde man blitt missfornøyd.

    Skal jeg kjøpe en ny VW Caravelle i Norge så koster de FRA 650 000kr når man skal ha litt utstyr i de. Og man kan legge til noen hundre tusen ekstra hvis man vil ha en VR6 motor og resten av utstyrspakka.

    Det var helt uaktuelt for meg. Kjøpte en GAMMEL brukt en.
    For jeg har flere barn og har en meget aktiv livsstil. Jeg dykker, padler, går tur i fjell og skog, driver med terrengsykling, klatring og paragliding for å nevne noe. Det krever transport, og oftest litt plass også.
    Kamerater sitter ofte på med meg siden de selv har en liten bil. Men det er jo sosialt, og vi sparer miljøet for ekstra kjøring.

    Mulighet til å trille inn sykler, scooter osv er praktisk.
    Jeg drive også med å bygge meg et hus, og det er da greit å få med seg sementblandemaskin bak i bilen og annet jeg trenger…. MEN.. det hadde holdt med en langt mindre bil som hadde hatt tilhengerfeste.. Noe å tenke på for andre også.

    Ser man igjen på statestikk over fritidsaktiviteter i USA, så har de (som i det hele tatt har en aktiv fritidsaktivitet) fleste plass til det de trenger i en handlepose..
    Men det finnes selvsagt de som har bruk for stor bil også.

    Tror de fleste ville klart seg med en MYE mindre bil, og heller leid en bil hvis de trengte noe spesielt. Men igjen.. i Norge er det VELDIG dyrt å leie bil. Ofte 10 ganger dyrere enn i mange andre land jeg har reist i.
    Leide bil i USA og det var billig.
    Venezuela kostet de 27 øre literen. Billig bensin.

    Når bilene er så billige som de er i USA så forstår jeg at mange velger en stor bil. Men at de har 2-3 store biler ser jeg liten vits i.

    Det dør 2 x world trade senter ulykken i bilvelt som skjer med store SUVer i USA. De har stor motor, høy bakkeklaring og liten veifølelse. Blander du dette sammen med litt dårlig kjørekunnskap så er ulykken nær.

    På jobben kjører jeg en liten bil med turbo diesel. Den bruker på blandet kjøring noe under 0.4 liter pr mil.
    Kjører man meget pent er man nede i 0.3 (men normalt ikke på blandet kjøring).
    Det er på samme nivå, eller MINDRE enn min scooter (moped) bruker.

    Det som er synd (og rart) er at de store amerikanske bilprodusentene ikke innså at de trengte mindre biler som var miljøvennelige for å selge til resten av verden.
    Nytter ikke å komme med en slødde som bruker 1.2 liter på mila da. Den får nesten en million i avgifter. DVS usalgbar.

    Sikkerhetsmessig så er nok en større bil sikrere, men man kan ikke tenkte slik hele tiden heller.
    Få bedre kjøreopplæring. Få skikkelige bøter/fengsel hvis man blir tatt med promille. I Norge er boten 1/12 årslønn eller noe slik. Det kan gi millionbot for rike mennesker. Tenker noen av filmstjernene i Hollywood hadde fått sjokk med slike bøter.
    Skal man hele tiden velge større og større bil pga sikkerheten så ender man opp med tanks alle sammen.

    Leser en del bilblader og ser litt på nettet. Da ser man en bil som i Norge selges med en 1.3 liters motor bli solgt i USA med en V6 – noe de synes er i minste laget he he.

    En ting er helt sikkert. Det vil ta lang til før små biler får skikkelig gjennomslag i USA. Pga de fokuserer lite på miljø. Drivstoff er billig og de har små eller ingen avgifter på bilvekt og motorvekt som vi har i store deler av Europa.
    Jeg synes de skulle fokusert med på CO2 utslipp i Norge og ikke brydd seg om vekt og effekt.
    Slagord som bigger is better er vel også noe som må bekjempes før småbiler får gjennomslag.

    Jeg kunne klart med med en liten Smart i 70% av kjøringen min. Men de koster mye i Norge, så jeg velger å heller å en bil som skal klare alt. Det forrurenser jo å lage en ekstra liten bil også.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s