Blir Facebook den nye Google?

fra-google-til-facebook

Vår bruk av internett er igjen i ferd med å endre seg radikalt.  Det begynte med epost – person til person – fra 1995.  Så ble det mot slutten av 1990-tallet viktig å ha sin hjemmeside for å være tilgjengelig på nettet og Google ble etter hvert den vanligste inngangen.

Nå er vi på vei over i ”a socially contextualized information environment” – eller enkelt sagt: En internettvirkelighet hvor vi snarere bruker tips fra våre venner, kolleger og likesinnede som veiviser til interessant informasjon enn aviser, nettportaler og googling.  Og hvor vi kan raskt mobilisere vennekretsen på Facebook til proteststormer når f.eks. filmstjernen Jackie Chan sier at kinesere ikke har godt av frihet.

Selv er jeg ikke helt der ennå.  Men jeg registrerer artiklene som dukker opp på nett om at ”Facebook is My Newspaper” og ”Why Museums and Cultural Institutions Should Care about Social Media”.

When I’m looking for a resource on something, my first stop is Twitter, where I can send my research question to my professional network. Then I use Google to track down the references they mention.

Det skriver Nina Simon, en fagperson innenfor museumsverdenen som for øvrig er i ferd med å utarbeide boken ”The Participatory Museum: A Practical Guide” i samspill med sine likesinnede på nett.  Hun mener dette ikke bare gjelder i profesjonell sammenheng, men mer generelt – noe som understøttes av det faktum at det i dag er 89% av alle nordmenn mellom 15 og 30 år som har sin egen Facebookprofil. Og spør du noen i denne aldersgruppen hva de bruker som sin startside på nettet, kan du regne med å få Facebook som svar fra kanskje de fleste.  I tillegg er det nå blant oss over 30 år oppslutningen vokser raskest.

Derfor er det grunn til å lytte til Nina Simon når hun poengterer at det er på tide at også  museer og kulturorganisasjoner tenker gjennom sin Facebookstrategi:

Which means that your organization’s website–a brochure out in the wilderness of the Web–is only going to remain relevant and useful as a marketing piece if it is being referenced in the social context of your users’ lives.

Les mer om den nye medieutviklingen i Dyade 2/2008 – Brukerne skaper medierevolusjon.

En kommentar om “Blir Facebook den nye Google?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s