Framtidas NRK – en råvareleverandør?

usg-pa-heroes

Bildet: I forbindelse med NBCs TV-serie Heroes har brukerne selv produsert langt mer innhold enn det NBC selv har laget for nett.

Å se NRK som råvareleverandør på nettet er en radikal tanke i en epoke hvor verdens musikk-, film- og TV-produsenter går motsatt vei – og er mest opptatt av å få kontroll med The Pirate Bay og andre fildelere på internett.

Tanken kommer fra NRK-utvikleren Eirik Solheim i en artikkel i den kommende boka Delte meninger. ”Man kan lære mye om mat ved å lese kokebøker”, sier han, ”men skikkelige opplevelser blir det ikke før man får slippe til på kjøkkenet.  La allmennkring-kasteren være leverandør av gode råvarer, så kommer folk i Norge til å koke sammen mye spennende”.

Altså – la oss ta NRK aktivt i bruk.  Ikke bare sitte der i sofaen og ta passivt inn det NRK velger å sende.  Ikke bare hente fram våre favorittprogrammer fra NRK fra nrk.no når det passer oss og kanskje sende en epost eller SMS til redaksjonen når det er noe vi reagerer på.

Nei, la oss få hele NRK-arkivet tilgjengelig for å kunne plukke ut de bitene vi trenger i lyd eller video fra programmene – og bruke dem i det vi selv lager.  Av blogg-innlegg og etter hvert egne lyd- og videoproduksjoner for nettet!  La oss få bruke biter og brokker av NRK-materiale som råvarer når vi vil lage våre egne matretter etter egen oppskrift!

Det er mange skjær i sjøen på veien dit.  Motviljen mot at ens eget stoff skal bli brukt som råvarer for andres produkter.  Opphavsrettigheter.  Personvern for dem som er presentert i NRK-programmer.  Og selve den tekniske tilgjengeliggjøringen.  Men alt dette er løsbare problemer for en allmennkringkaster som gjennom snart 80 år har formidlet vår moderne kulturarv for lisensbetalernes penger.

Men dersom NRK arbeider fram et reelt åpent arkiv for aktiv bruk, kan man virkelig gjøre NRKs innhold til folke-eie på en måte som vil styrke oppslutningen om å betale lisens også i de kommende tiårene med stadig mer internettbaserte medier.

Mer om den nye medieutviklingen i Dyade 2/2008 – Brukerne skaper medierevolusjon.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s