Sunn lørdagspizza

Pizza er i prinsippet et tynt brød hvor pålegget legges på før brødet stekes (og i noen tilfeller etter at det er stekt).  Og det kan være mye mer enn den norsk nasjonalretten Grandiosa. Den jeg laget denne lørdagskvelden kan ligne litt på en ekstra tynn utgave av det italienske brødet focaccia, men med en norsk vri.

Siden jeg spiste alene denne kvelden laget jeg en liten porsjon:

Pizzabunn
2 dl siktet hvetemel
1 dl Skjåkmjøl
ca 2 ts sukker
ca 1 ts tørrgjær
1,5-2 dl vann

skjakmjolSkjåkmjøl er sammalt byggmel, og omtrent umulig å få tak i i Oslo. Men kommer du nærmere Gudbrandsdalen kan du finne det. Og byggmel  inneholder høye nivåer av antioksidanter og vannløselige fibre, som er gunstige for helsa.

Siden jeg er lat, benytter jeg en matmølle til å lage deigen. Blander de tørre ingredienser, starter maskinen og heller på vann. Når deigen samler seg til en ball er den passe fast til å kjevles ut, men jeg ønsket den litt løsere, så jeg tilsatte litt mer vann. Så må den stå og heve litt, før den helles ut på bakepapir på et stekebrett. Siden den er så løs, kan den jevnes ut til en flat leiv med en slikkepott (som bør smøres med litt olje).

Deretter har jeg på fyll, som i dette tilfellet besto av tomatsaus, sopp, oliven, klatter med mager kesam (det må være mager Kesam, den fete har for lite protein til at den stivner når pizzaen stekes), ost, og (i dette tilfellet) noen fryste halve stikkelsbær fra fryseren. Men her kan du i stedet benytte noen druer eller biter av hermetisk ananas. Og så inn i ovnen ved ca 220 grader til den blir passe stekt.

Soppen jeg brukte var granmatriske fra fryseren. Den har kraftig smak og er lett å lære hvis du vil plukke selv, men den er ofte markspist. Sjampinjong fra Kiwi, eller til nød fra boks går bra. Og resultatet kan beskues nedenfor bretten.

Pizza før steking
Pizza før steking

 

 

 

 

 

Pizza etter steking
Ferdig pizza

Tomatsaus
Her lager jeg en stor porsjon av:
1 boks hermetiske tomater
ca 100 g tomatpuré
en banan!
Litt salt, sitronsaft og hvit pepper.

Alt kokes opp og moses med en stavmixer direkte i kjelen. Bananen gir en mild smak og jevner sausen, men konsistensen kan justeres med vann og potetmel. Resten kan brukes som hjemmelaget tomatketchup, men skal du oppbevare den lenge anbefaler jeg å tilsette en skrukork Atamon som konserveringsmiddel. Ellers kan den jo fryses i porsjoner til neste gang du skal lage pizza.

8 thoughts on “Sunn lørdagspizza

  1. Ser ut som en lekker pizza! Ser italiensk ut:-) Me italienere er også meget konservartive i matveien, lurer på hva de hadde syntes om bananen i tomatsausen?

  2. Hvis de ikke visste at bananen var der ville de sannsynligvis ikke merket det. Den gjør bare smaken litt rundere og sausen litt tykkere. Tidligere brukte jeg litt sukker i tomatsaus for å runde av smaken og potetmel eller maizena for å tykne den. Men av en eller annen grunn jeg ikke helt er sikker på, fant jeg på å prøve med en banan og oppdaget at resultatet ble bedre uten at det smaker banan av sausen. Og den ble også så mye tykkere at det vanligvis er unødvendig å bruke stivelse i den.

  3. Nå er jeg italiener, men ikke noe særlig konservativ må jeg innrømme. Kanskje skal jeg prøve neste gang? Jeg liker jo linsesuppe med bananer i🙂
    Jeg lagde pizza i dag til middag og ble inspirert av ditt innlegg: Jeg skulle lage en sunnere pizza. Siden sammalt byggmel ikke fins her, brukte jeg vanlig sammalt hvetemel. Kanskje ikke like sunt, men godt ble det jo!

    PS. Jeg er ingen vanlig italiener. De fleste hadde jo fått gåsehud av tanken på banan i pizzasausen…

  4. Benedetta: Du kan jo prøve med litt siktet byggmel. De vannløselige fibrene befinner seg faktisk stort sett i kornet og ikke i skallet, så de er med selv om melet er siktet. Men beregn litt lenger tid på heving når du blander inn byggmel. Byggmel har ikke noe særelige heve-egenskaper. Det var derfor de gamle nordmennene levde på flatbrød, lefse og vassgraut, siden det er lettere å dyrke bygg og havre her i landet enn hvete og rug.

  5. Det kan jeg prøve! Jeg elsker byggryn og kan faktisk lage deilig bygg-(ris)otto, og mye annet godt med bygg.
    I Italia dyrkes nå mest hvete og korn, men bygg har fått en renessanse sammen med spelt i de siste ti årene.
    Speltgryn med pesto, brekkbønner og poteter er faktisk kjempegodt!

  6. Hvor får man kjøpt speltgryn? Var hos den mest velassorterte daglivarebutikken vi har her i distriktet, men dette fant jeg ikke.

  7. Jeg har fått tilsendt speltgryn fra moren min i Toscana. Jeg visste ikke at det ikke var å finnes i Norge. Det er nemlig veldig vanlig i Italia.
    Du kan sikkert prøve å erstatte speltgryn med noe annet. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

