”Newspaper Death Watch”

eric-schmidt1Trist at papiravisene går under, men det er ikke en bransje Google vil investere i.  Det sier Googlesjefen Eric Schmidt.  Papiravisene har skapt grunnlag for en utforskende journalistikk som er viktig for demokratiet, mener han.  Men idag ser han ingen fornuft i å bruke av Googles velfyllte pengesekk til å investere i en bransje som tynges ned av utgiftene til å trykke og distribuere nyheter på papir når folk kan få nyhetene enklere via internett.

Nettstedet «Newspaper Death Watch» mener Schmidt tenker forretningsmessig fornuftig.  De har spesialisert seg på ”Chronicling the Decline of Newspapers and the Rebirth of Journalism”.  I deres R.I.P.-spalte (Rest In Peace) kan man følge med på strømmen av tradisjonstunge amerikanske papiraviser som nå legges ned og evt relanseres som rene nettaviser.

Viktig lesestoff også for norske aviser som ifølge TNS Gallups tall har vært i markert tilbakegang lenge før finanskrisen virkelig dro annonseinntektene nedover: VG (opplag 1997 1,4 mill, 2008 1,2), Dagbladet (800.000 / 650.000) og Aftenposten (970.000 / 723.000)!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s