Streit nå, forbanna etterpå

images2På Dyadebloggen kan du med jevne mellomrom lese om våre psykologiske forsvarsmekanismer. Hva vi gjør for å unngå å få vondt i sjela. Her er det bare å kjenne seg igjen. Tidligere: benektning, reaksjonsdannelse, rasjonalisering, forskyvning, idealisering, splitting, isolering , utagering, annullering og intellektualisering.

Denne gang:

Undertrykkelse

Kan du undertrykke følelsene dine, har du en moden forsvarsmekanisme. Når jævlige kolleger trøbler til, selvopptatt svigermor ødelegger jula eller andre vekker problematiske følelser, kan vi bli lei oss eller helt satt ut. Da gjør det stor forskjell å kunne undertrykke følelsene en stund for å få gjort det vi skal og få ting til å fungere. Ta ansvar for det som må gjøres, men samtidig også være oppmerksom på egne følelser.

Undertrykkelse fungerer optimalt ved at vi ikke skyver følelsene helt ut av bevisstheten, slik vi gjør ved fortrengning. Når det er anledning til å hente dem fram igjen, tar vi dem inn, kjenner på dem, lufter dem og bearbeider dem. Slik bevarer vi en voksen, ansvarlig måte å forholde oss til andre og det den ytre situasjon krever, uten at det går på bekostning av bearbeidelsen av egne følelser.

Vi kan være lei oss og opprørt når vi ikke takler daglige situasjoner, men holder følelsene borte til vi kan snakke med noen – eller kjenne på dem.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s